Krista Mikkonen: Translain uudistus ei saa jäädä sinisten panttivangiksi

30.05.2018

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Krista Mikkonen kommentoi sanomalehti Karjalaisen uutista, jonka mukaan kolme neljäsosaa kansanedustajista kannattaa translain uudistamista varmasti tai todennäköisesti.

– Suomen translaki rikkoo törkeästi ihmisoikeuksia. Räikeimmin ihmisoikeuksien kanssa ristiriidassa on laissa oleva vaatimus sukupuoltaan korjaavan sterilisaatiosta. Suomi on ainoa Pohjoismaa, joka vaatii sukupuoltaan korjaavilta todisteita lisääntymiskyvyttömyydestä, Mikkonen sanoo.

Mikkosen mukaan koko translaki on vanhentunut ja kaipaa välitöntä uudistusta.

– Juridinen ja lääketieteellinen sukupuolen korjaaminen pitää erottaa toisistaan ja juridinen korjaus pitää pystyä tekemään omalla ilmoituksella. Myös nuorilla sekä niillä, jotka eivät tunne sopivansa kaksijakoiseen sukupuolimalliin, pitää olla mahdollisuus hoitoihin, Mikkonen sanoo.

– Monet viranomaiset, kuten yhdenvertaisuus-, lapsiasiain- ja tasa-arvovaltuutettu, ovat vaatineet translain uudistamista. Hallitus sanoo olevansa sitoutunut ihmisoikeuksien edistämiseen. Nyt on aika osoittaa käytännössä, että tämä pätee myös transihmisiin. Translain uudistuksella on eduskunnan tuki. Ihmisoikeuksien toteutumisen ei saa antaa jäädä sinisten panttivangiksi, Mikkonen sanoo.