Touko Aalto kyselytunnilla: Eikö hallitus halua rajoittaa terveysfirmojen voitontavoittelua?

07.06.2018

Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto nosti eduskunnan kyselytunnilla esiin sen, että sote-palveluiden määritteleminen yleistä taloudellista etua koskeviksi palveluiksi eli ns. SGEI-palveluiksi olisi yksi ratkaisu, jossa EU-notifiointia sote-mallista ei tarvitsisi tehdä. Samalla se rajoittaisi myös terveysfirmojen voitot kohtuullisiksi. Aalto ihmetteli, miksi hallitus ei ole tähän mahdollisuuteen tarttunut.

– Ruotsissa terveysfirmojen voitontavoittelua harkitaan rajoitettavaksi. Helsingin Sanomien mukaan pääomasijoittajien katseet kääntyvätkin nyt Suomeen, jossa tällaista keskustelua ei edes käydä. Keino voittojen rajoittamiseen on olemassa ja se on sote-palveluiden määritteleminen yleistä taloudellista etua koskeviksi palveluiksi eli niin kutsutuiksi SGEI-palveluiksi. Perustuslakivaliokunnan mukaan tämä olisi yksi ratkaisu, jolloin EU-notifiointia ei tarvitsisi tehdä. Samalla se rajoittaisi terveysfirmojen voitot kohtuullisiksi, Aalto sanoi.

– Miksi hallitus ei ole määritellyt sote-mallissaan sote-palveluita SGEI-palveluiksi ja aikooko hallitus nyt tältä osin muuttaa esitystään vai ettekö halua rajoittaa terveysfirmojen voitontavoittelua ja turvata uudistuksen oikeusvarmuutta? Aalto kysyi.