Touko Aalto: Pääministerin käsikirjoittama farssi kansanvallan kustannuksella lopetettava

05.06.2018

Pääministeri Sipilä väläytti eilisessä A-studiossa eduskunta- ja eurovaalien yhdistämistä. Hänen mukaansa asiaa katsotaan sitten, kun maakuntavaalien aikataulu on selvillä. Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto ihmettelee pääministerin välinpitämätöntä suhtautumista vaaleihin.

– Pääministeri kieltäytyy edelleen myöntämästä, että maakuntavaalit voidaan aikaisintaan järjestää eduskuntavaalien yhteydessä. Sen sijaan, että Sipilä tunnustaisi tosiasiat, hän ehdottaa korvikkeena aikataulua, jossa nykyinen hallitus istuisi yli kuukauden pidempään. Näytöt on jo annettu. Tämä hallitus ei ansaitse päivääkään jatkoaikaa, Aalto sanoo.

– Pääministerin välinpitämätön suhtautuminen vaaleihin on ylipäätään ällistyttävää ja kansanvaltaa väheksyvää. Maakuntavaalien ajankohdan kanssa venkoilu pitää lopettaa. Maakuntavaalit voidaan pitää aikaisintaan samaan aikaan eduskuntavaalien kanssa. Se on ainoa järkevä vaihtoehto niin lainvalmistelun kuin kansalaisten kannalta, Aalto sanoo.

– Vaalit eivät ole pääministerin mukavuuskysymys. Omat valtapyrkimykset eivät saa ajaa demokratian yli, Aalto sanoo.

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori kritisoi eilisessä A-studiossa hallituksen toimintaa.

– Olen samaa mieltä Vapaavuoren kanssa siitä, että hallitus yrittää runtata läpi uudistusta, johon kukaan muu ei usko. Minusta on selvää, että hallituksessakin usko on koetuksella, vaikka ulospäin näytellään muuta. Vapaavuori sanoi, että kokoomus on matkan varrella myynyt jo melkein kaikki periaatteensa. Toivon, että kokoomuksen kansanedustajat kuuntelevat näitä sanoja herkällä korvalla, Aalto sanoo.