Vihreiden puheenjohtajaksi valittiin Pekka Haavisto

03.11.2018

Vihreiden puoluevaltuuskunta valitsi ylimääräisessä kokouksessaan puheenjohtajaksi Pekka Haaviston.

Haavisto käänsi kiitospuheessaan huomion heti kohti kevään vaaleja ja vaati Suomeen kestävän kehityksen hallitusta.

– Edessämme ovat kahdet tärkeät vaalit – eduskuntavaalit ja europarlamenttivaalit. Meillä on teemat, joilla nämä vaalit voidaan voittaa: Ilmastonmuutoksen pysäyttäminen, koulutuksen arvon palauttaminen, tasa-arvon ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen, kiertotalouden kehittäminen. Suomeen tarvitaan kestävän kehityksen hallitus, Haavisto sanoi puheessaan puoluevaltuuskunnalle.

– Vihreät on uskottava vaihtoehto kaikille niille suomalaisille äänestäjille, jotka eivät usko kestävän hyvinvoinnin rakentamiseen lyhytnäköisesti ja tietyn eturyhmän etuja tavoitellen, Haavisto sanoi.

Puoluevaltuuskunta äänesti puheenjohtajavalinnasta Haaviston ja Outi Alanko-Kahiluodon välillä. Haavisto valittiin äänin 40-1. Haaviston toimikausi puolueen puheenjohtajana jatkuu kesäkuussa 2019 järjestettävään puoluekokoukseen asti.

Haavisto totesi ottavansa puheenjohtajan tehtävän vastaan nöyrästi ja viitoitti keinoja kasvulle suurten puolueiden joukkoon.

– Kasvaaksemme suurten puolueiden joukkoon on meidän tehtävä valtakunnallista kampanjaa niin, että jokaisessa vaalipiirissä mennään eteenpäin. Kaikissa vaalipiireissä tuomme suomalaisille äänestäjille esille vihreän vaihtoehdon. Puheenjohtajana olen käytettävissä tähän maanlaajuiseen kampanjointiin, ja tulen kiertämään maata paljon, Haavisto sanoi.

– Puheenjohtaja ei tee vaaleja, vaan porukka yhdessä. Meillä on Vihreiden puheenjohtajistossa nyt kaksi naista ja kaksi miestä. Valtuuskuntaa johtaa nainen, ja eduskuntaryhmän puheenjohtaja on nainen. Sanon tämän muistutuksena siitä, että sukupuolten tasa-arvo on ja tulee olemaan tärkeä asia vihreälle liikkeelle, Haavisto sanoi.

Haavisto kiitti puheessaan myös Touko Aaltoa hänen tekemästään työstä Vihreiden hyväksi.

– Haluan myös kiittää Touko Aaltoa hänen tekemästään työstä. Touko, olet yksi meistä, ja tervetullut minä hetkenä hyvänsä taas mukaan vihreään työhön ja toimintaan. Toivomme näkevämme Sinut eduskuntavaaleissa ehdokkaana, Haavisto sanoi.

Pekka Haavisto on 60-vuotias kansanedustaja ja ulkoasiainvaliokunnan jäsen. Haavisto toimi ympäristö- ja kehitysyhteistyöministerinä vuosina 1995–1999 sekä kehitys- ja omistajaohjausministerinä vuosina 2013–2014. Hän oli Vihreiden presidenttiehdokas vuosina 2012 ja 2018 saaden molemmilla kerroilla toiseksi eniten ääniä kaikista ehdokkaista. Haavisto on toiminut kansanedustajana vuosina 1987–1995 ja uudestaan vuodesta 2007 eteenpäin.

Lue Haaviston puhe puheenjohtajavalinnan jälkeen kokonaisuudessaan täällä.