Hallituksen yksityistämisvimma romuttaa julkisen terveydenhoidon

09.01.2019

Sote-uudistuksen laaja markkinamalli ei näytä riittävän Sipilän hallitukselle. Hallitus haluaa näköjään yksityistää koko terveydenhoidon. Siltä ainakin näyttää tällä viikolla eduskuntaan tuotujen uusien lakiesitysten perusteella.

Tällä viikolla eduskuntaan tuli käsiteltäväksi hallituksen lakiesitys, joka antaisi yksityisille toimijoille oikeuden leikkaustoimintaan. Samalla julkinen puoli asetettaisiin huonompaan asemaan kuin yksityiset toimijat: jos komplikaatioita sattuisi, julkisen sairaalan ja veronmaksajan vastuulla olisi potilaan jatkohoito.

Tämän esityksen mukaan yksityisille toimijoille tulisi laajat mahdollisuudet tarjota leikkauspalveluita sairaanhoitopiirien keskussairaaloiden sijaintikaupungeissa. Julkiset keskussairaalat toimisivat tukisairaaloina.

On selvää, että tämä hyödyttäisi vain ja ainoastaan yksityisiä palveluntarjoajia, julkisten kustannuksella. Yksityisten toimijoiden kustannukset eivät merkittävästi kasvaisi, kun omaa päivystystä ei tarvittaisi. Sen sijaan julkiset sairaalat joutuisivat varautumaan poikkeustilanteisiin ja komplikaatioiden hoitoon, ja niiden resurssit joutuisivat siten entistä ahtaammalle. Hallituksen omassa esityksessä sanotaan suoraan, että yksityiset toimijat voisivat tukeutua julkisiin keskussairaaloihin tukisairaaloina. Seurauksena on lääkäreiden siirtyminen yksityiselle puolelle ja julkisen terveydenhoidon osaajakato.

Ensin hallitus vei päivystysasetuksella aluesairaaloilta oikeuden leikkaustoimintaan. Sen jälkeen hallitus päättää antaa tämän saman oikeuden yksityisille toimijoille. Tämä ei ole oikeudenmukaista, ja onko se edes perustuslain mukaista? Tuloksena on julkisen terveydenhoidon alasajo. Kyseessä on puhdas yksityistäminen. Jos keskustan ja kokoomuksen sote-lehmänkauppa kaatuu, tuloksena on joka tapauksessa terveydenhoidon merkittävä yksityistäminen leikkaustoiminnan kautta.

Hallituksen sote-uudistuksen kompastuskivi on koko ajan ollut markkinamalli. Leikkaustoiminnan yksityistäminen vie markkinaehtoisuuden äärimmäiselle rajalle.

Markkinavetoinen sote-malli vaarantaa yhdenvertaisuuden ja perusoikeudet, joiden toteutumisesta eduskunta on vastuussa. Ja vaikka sote-uudistus kaatuisikin, nämä lukuisat muut harkitsemattomat markkinoiden avaamiset jäisivät silti voimaan.

Näköjään keskusta, kokoomus ja siniset ovat vielä hallituskautensa loppumetreillä valmiita ajamaan alas julkisen terveydenhuollon keskeisen osan, leikkaustoiminnan. Toivottavasti kansalaiset ilmaisevat vastalauseensa kevään eduskuntavaaleissa.