Maria Ohisalo valittiin Vihreiden puheenjohtajaksi

15.06.2019

Maria Ohisalo valittiin Vihreiden puheenjohtajaksi Vihreiden puoluekokouksessa Porissa 15.6.2019. Linjapuheessaan Ohisalo painotti ilmastonmuutoksen ja köyhyyden torjuntaa politiikan tärkeimpinä tehtävinä.

– Ilmastonmuutoksen ja köyhyyden torjunta ovat politiikan tärkeimmät tehtävät. Ne eivät ole politiikan sivuhuomioita. Sen me vihreät olemme puolueena osoittaneet. Olemme tehneet niistä politiikan suuria kysymyksiä, Ohisalo sanoi linjapuheessaan.

– Vihreät on puhunut ilmastonmuutoksesta vuosikymmeniä. Nyt tunnelin päässä näkyy lopulta valoa. Olemme mukana hallituksessa, jonka hallitusohjelma tekee ilmastopolitiikan historiaa. Ensimmäistä kertaa koskaan hallitusohjelmaan on kirjattu määräaika sille, että Suomi on hiilineutraali: tämä tapahtuu vuoteen 2035 mennessä, Ohisalo sanoi.

– Ilmastonmuutos pitää torjua niin, että kaikki pysyvät mukana. Laskua eivät saa maksaa ne, joilla on toimeentulon kanssa vaikeaa. Haluan rakentaa sellaista Suomea, jossa yhteiskunnan turvaverkko toimii, Ohisalo lisäsi.

– Laadukas koulutus on avain Suomen menestykseen. Tasa-arvoinen koulutus on avain osallisuuteen yhteiskunnassa. Ei ole itsestäänselvyys, että Suomi on maa, jossa korkeimmankin koulutuksen ovet ovat auki kaikille. Että kenestä tahansa voi tulla tohtori tai ministeri tai mitä vain haluaa. Koulutuslupaus on lupaus paremmasta tulevaisuudesta. Sen lupauksen arvo ei minulta takuulla unohdu, Ohisalo sanoi puheessaan.

Ohisalo nosti puheessaan esille tehtävänsä ensimmäisenä vihreänä sisäministerinä. Hänen mukaansa Suomen suurin sisäisen turvallisuuden uhka on syrjäytyminen, ja siksi sosiaalipolitiikka on parasta turvallisuuspolitiikkaa.

– Haluan, että jokainen voi luottaa viranomaisiin. Kun ihminen joutuu rikoksen kohteeksi, hänen pitää tietää, että asia käsitellään. Että pienituloisimmankin ihmisen turvallisuus taataan, että turvallisuus ei ole kiinni siitä, millaisia muureja on varaa ympärilleen rakentaa. Että turvaa Suomesta hakeva tietää, että hän saa turvapaikkahakemukselleen asianmukaisen ja laadukkaan käsittelyn. Että jokaisen oikeusturva toteutuu. Siitä syntyy yhteiskuntarauha, Ohisalo sanoi.

Lue koko puhe >