Maria Ohisalo: Nyt tarvitaan nopeita toimia Amazonin metsäpalojen lopettamiseksi

23.08.2019

Vihreiden puheenjohtaja, sisäministeri Maria Ohisalo vaatii kiireellisiä toimia Amazonin metsäpalojen lopettamiseksi.

— Nyt tarvitaan nopeasti tekoja Amazonin metsäpalojen lopettamiseksi. Keskustelin asiasta juuri pääministeri Rinteen kanssa. Suomi EU-puheenjohtajamaana haluaa osoittaa paitsi Suomen myös EU:n ilmasto- ja ympäristöjohtajuutta ja edistää metsäpalojen ottamista kiireesti kansainväliseen käsittelyyn, Ohisalo sanoo.

Suomi on ottanut ilmaston EU-puheenjohtajuuskautensa kärkiteemaksi.

– Brasilian metsien polttaminen muistuttaa, että Suomen ja EU:n tulee tehdä kunnianhimoista ilmastotyötä myös ulkopolitiikassaan. Yhtenä maailman suurimmista talousalueista EU:lla on esimerkiksi kauppapoliittista valtaa. Samalla Suomen ja EU:n tulee olla itse edelläkävijöitä, Ohisalo sanoo.

– Sademetsäpalojen vaikutukset ulottuvat laajemmalle kuin vain Brasiliaan ja lähialueille: ne koskettavat koko maailmaa. Amazonin sademetsissä riehuvat tulipalot ovat jälleen yksi hätäviesti ihmiskunnalle, kuinka toiminnallamme ajamme maapalloa kohti ilmastokatastrofia, Ohisalo sanoo.

Sademetsää poltetaan usein vientiin kasvatettavan lihakarjan ja rehun tarpeisiin. Euroopan unioni on juuri ottamassa Suomen johdolla käsittelyyn askelmerkit globaalin metsäkadon vähentämiseksi.

– Meidän on tunnistettava vastuumme ja pidettävä huolta, että Eurooppa ei omalla kulutuksellaan aiheuta metsäkatoa, Ohisalo sanoo.