Vihreiden eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Saara Hyrkkö palaa perhevapaalta

29.09.2020

Vihreiden kansanedustaja ja eduskuntaryhmän ensimmäinen varapuheenjohtaja Saara Hyrkkö palaa tiistaina eduskuntatyöhön. Hyrkkö sai esikoisensa maaliskuussa, kun osa synnytyssairaaloiden koronarajoituksista oli jo alkanut.

– Vauva otti vinkistä vaarin ja saapui maailmaan pari viikkoa etuajassa, ennen kuin kaikkein tiukimmat rajoitukset iskivät päälle. Olen tosi onnellinen, että puoliso pääsi mukaan synnytykseen ja lapsivuodeosastolle. Voin vain kuvitella, miten raskasta ensisynnyttäjillä on ollut tiukimpien rajoitusten aikaan, Saara Hyrkkö sanoo.

– Poikkeuksellinen tilanne on kulkenut tietenkin tällaisen korona-ajan vauvan arjessa mukana alusta asti. Seurasimme Uudenmaan rajan sulkemista synnytysosastolta käsin. Kun pääsimme kotiin, ystävät toivat ruokaa ovenkahvaan, nimijuhlat pidettiin etänä ja isovanhempia nähtiin pitkään vain turvavälietäisyydeltä. Kuusi kuukautta on vilahtanut silti uskomattoman nopeasti ja hänestä on kasvanut touhukas pikkukansalainen, Hyrkkö jatkaa.

Hyrkkö jakaa perhevapaat tasan puolisonsa kanssa. Vauvan isä jää puoleksi vuodeksi kotiin vauvan kanssa.

– Niin haikealta kuin töihinpaluu hetkittäin tuntuukin, tuntuu myös kertakaikkiaan ihanalta ja oikealta jakaa vanhemmuuden ilot ja vastuut tasan meidän molempien kesken. Sen soisi tulevaisuudessa olevan varteenotettava vaihtoehto yhä useammassa perheessä, Hyrkkö sanoo.

Eduskunnassa Hyrkkö palaa ulkoasiainvaliokunnan ja lakivaliokunnan jäseneksi sekä sivistysvaliokunnan varajäseneksi. Hän jatkaa myös eduskuntaryhmän varapuheenjohtajana, Ylen hallintoneuvostossa ja koulutuspoliittisen selonteon parlamentaarisessa seurantaryhmässä, kuten tähänkin asti.

– Omalla kohdallani loikka takaisin työelämään ei toki ole aivan jyrkkä. Olen koko ajan osallistunut esimerkiksi vihreän eduskuntaryhmän ja hallitusryhmän työskentelyyn. Se on ollut etänä mutkatonta ja tuonut vastapainoa vauva-arkeen. Ottaa kuitenkin varmasti oman aikansa omaksua uudet rutiinit ja ennen kaikkea tottua olemaan päivät erossa maailman ihanimmasta pikkutyypistä. Lempeydellä ja joustavuudella siitäkin varmasti selvitään, Hyrkkö päättää.

Hyrkkö kirjoittaa Facebook-päivityksessään pidemmin perhevapaista ja niiden päättymisestä sekä työn ja perheen yhteensovittamisesta.