Eduskuntavaalit ovat myös Eurooppavaalit

29.03.2019

Iso-Britannian piti perjantaina erota Euroopan unionista. Koko Brexit-prosessi on ollut surullinen näytelmä ja se näyttää tällä hetkellä kulkevan kohti arvoistaan, surkeaa loppua.

Brexit-sotku on hyvä esimerkki siitä, mitä seuraa, kun omista periaatteista luovutaan lyhytnäköisen poliittisen pelin vuoksi. Brittikonservatiivit sotkeutuivat omiin jalkoihinsa, kun he lähtivät patoamaan kannattajiensa pakoa oikeistopopulistiseen Itsenäisyyspuolueeseen. Tulokset näkyvät. Samaa temppua populistit yrittävät ympäri Eurooppaa. EU on heidän keskeisimpiä vihollisiaan, jonka päälle kaadetaan synti toisensa perään. Kuten Iso-Britanniasta nähdään, ratkaisuja he eivät tarjoa, ainoastaan epäluuloa ja katkeruutta. He pyrkivät siirtämään koko keskustelua omaan suuntaansa ja luomaan suljettuja yhteiskuntia.

Euroopan unioni on onnistunut monissa asioissa. Se on tuonut vakautta Eurooppaan ja helpottanut ihmisten kohtaamista rajojen yli. Se on helpottanut monia arkipäivän asioita luomalla yhteisiä standardeja. EU on kuitenkin myös epäonnistunut. Se ei ole pystynyt perustelemaan olemassaoloaan niille, joiden arkipäivään vaikkapa kansainvälinen liikkuvuus ei kuulu. Heille EU saattaa syystäkin vaikuttaa eliitin projektilta.

EU:ta kuitenkin tarvitaan. Aikamme suurimmat ongelmat ylittävät valtioiden rajat ja siksi niihin tarvitaan valtioiden rajat ylittäviä ratkaisuja.

Työvoiman ja pääomien vapaan liikkuvuuden vastapainoksi tarvitsemme Euroopan laajuista sosiaali- ja työpolitiikkaa sekä kohtuullisen vähimmäisturvan tason kaikkialle EU:hun. Haitallisen verokilpailun estämiseksi tarvitsemme vähimmäistason yritys- ja pääomaveroille.

Tarvitsemme kunnianhimoista EU-tason ilmastopolitiikkaa, päästökaupan kiristämistä ja EU-rahoituksen suuntaamista ilmastoystävällisiin investointeihin muun muassa liikenteessä, jolloin ilmastonmuutoksen torjunta luo myös uutta työtä.

Rauhan ja tasapainon ylläpitämiseksi lähialueillamme tarvitsemme demokratiaa vahvistavaa, koulutusta edistävää ja naisten asemaa parantavaa EU:n yhteistä ulkopolitiikkaa sekä inhimillistä turvapaikkapolitiikkaa.

Tänä keväänä järjestetään myös eurovaalit, mutta näissä eduskuntavaaleissa 14.4. valitaan ne päätöksentekijät, jotka päättävät Suomen valtion kannoista Euroopan unionissa. Tulevalla EU-puheenjohtajakaudella ja sen jälkeen koko vaalikaudella Suomen on ajettava EU:ssa ilmastonmuutoksen torjuntaa, sosiaalisempaa EU:ta sekä vakautta ja rauhaa koko maailmassa, mutta erityisesti unionin lähialueilla.

Eduskuntavaalit ovat myös Eurooppavaalit.