Kuusi korjausta soteen

30.05.2018

Hallituksen sote-malli kompuroi eduskunnassa. Se ei ole ihme. Malli on huono ja uhkaa lukita huonon tilanteen pitkälle tulevaisuuteen.

Julkisuudessa huomio on keskittynyt viime aikoina perustuslakivaliokuntaan, joka arvioi sitä, onko hallituksen lakipaketti perustuslain mukainen. Hallituspuolueista on jopa lähdetty jo valmiiksi syyttelemään perustuslakivaliokuntaa politikoinnista. Ilmeisesti siltä varalta, että perustuslakivaliokunta ottaa kielteisen kannan uudistukseen. Valiokunnalle pitäisi nyt antaa työrauha tehdä oma arvionsa.

Hallituksen sote-malli on joka tapauksessa ongelmallinen. Se vaarantaa suomalaisten palvelut ja uhkaa ajaa koko sosiaali- ja terveysjärjestelmän kriisiin. Ongelmat ovat korjattavissa eikä alusta tarvitse aloittaa.

Vihreät tekisi malliin kuusi korjausta. Jos hallitus ei näihin pysty tarttumaan, pitää sen lyödä hanskat tiskiin ja antaa muiden tehdä nämä välttämättömät korjaukset. Hallituksen kaatuminen on pienempi paha kuin se, että suomalaisten palvelut vaarannetaan.

Kuusi korjausta soteen:

1. Uudistuksen tavoitteet romuttava, sosiaali- ja terveyspalvelut yksityisille markkinoille avaava valinnanvapauden markkinamalli poistettava.
  2. Maakunnille siirrettävät muut tehtävät (muut kuin sosiaali- ja terveyspalvelut ja nykyisten maakuntaliittojen tehtävät) lykättävä uudistuksen myöhemmissä  vaiheissa tarkasteltaviksi, jotta uudistus pystytään toteuttamaan vaiheittain ja hallitusti.
  3. Maakuntien verotusoikeutta ja siirtymistä monikanavaisesta rahoituksesta yksikanavaiseen alettava välittömästi valmistella.
  4. Maakuntien valtionrahoitukseen sisäänrakennettu, palvelut vaarantava pakkoleikkuri on poistettava. Valtionrahoituksen kriteerit tarkistettava sen varmistamiseksi että ne huomioivat eri alueiden väestölliset haasteet.
  5. Tilaaja-tuottaja-mallin, joka nostaa hallinnollisia kustannuksia ja tekee maakunnille vaikeaksi vastata palvelujen kokonaisuudesta ja integraatiosta, edellyttämisestä luovuttava.
  6. Ensimmäiset maakuntavaalit siirrettävä pidettäväksi aikaisintaan kevään 2019 eduskuntavaalien yhteydessä. Uudistuksen toimeenpanoa vastaavasti lykättävä, jotta vaaleilla valitut päättäjät ehtivät tehdä huolellisesti tarvittavat päätökset.