Varapuheenjohtajat

Vihreiden varapuheenjohtajat ovat Maria Ohisalo, Hanna Halmeenpää ja Touko Aalto. Tällä sivulla he esittelevät itsensä.

Maria OhisaloMaria Ohisalo

Olen Itä-Helsingin Vesalassa syntynyt ja ympäri Itä-Helsinkiä kasvanut valtiotieteiden maisteri. Pari vuotta elämästäni olen asunut, opiskellut ja työskennellyt myös Uppsalassa ja Tukholmassa, sekä opiskellut Pariisin Sorbonnessa. Valmistuin Helsingin yliopistosta sosiaalipolitiikka pääaineenani vuonna 2011.

Olen terveydenhoitajan ja kirvesmiehen tytär. Asun Helsingin Vallilassa, harrastan liikuntaa sen monissa muodoissa ja keräilen retrovideopelejä.

Menin 14-vuotiaana töihin ja nyt 30-vuotiaana kirjoitan Itä-Suomen yliopistossa väitöskirjaani suomalaisesta eriarvoisuudesta, leipäjonojen Suomesta. Luottamustoimiani Vihreiden varapuheenjohtajuuden lisäksi ovat muun muassa Helsingin kaupunginvaltuuston varavaltuutetun paikka, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUSin hallituksen jäsenyys. Vaikutan myös Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n liittovaltuustossa ja Helsingin yhteisessä kirkkovaltuustossa sekä Paavalin seurakuntaneuvostossa.

Seitsemänvuotinen työni muun muassa puoluevaltuuskunnassa, Vihreiden sote- ja poliittisen ohjelman työryhmissä, kaksi vuotta ViNOn puheenjohtajana (samalla osana eduskuntaryhmää ja puoluehallitusta), harjoittelijana puoluetoimistolla ja kunnallisissa luottamustoimissa olkoon osoituksena siitä, että teen tätä työtä tosissani ja haluan muuttaa maailmaa Vihreiden riveissä. Haluan nostaa Vihreitä entistä vahvemmin sote-osaajana ja liikkeenä, jolle köyhyyden torjunta on politiikan keskiössä.

Syksystä 2015 olen projektipäällikkönä Koneen Säätiön Kaksi Suomea -hankkeessa, jossa kuvataan eriarvoistuvaa Suomea tieteen, valokuvataiteen ja journalismin keinoin.

Lue teemoistani ja ajatuksistani kotisivuiltani tai seuraa minua facebookissa ja twitterissä.

Hanna HalmeenpääHanna Halmeenpää

Olen vihreä kansanedustaja ja yksi puolueen varapuheenjohtajista. Tulin valituksi eduskuntaan 2015 Oulun vaalipiiristä, Kalajoelta. Politiikkaan lähdin mukaan 2008, jolloin tulin valituksi Kalajoen valtuustoon. Minua kiehtoo ajatus paremmasta huomisesta, jota voimme olla yhdessä rakentamassa. En halua istua tumput suorina, kun maailma ympärillämme, lähellä ja kaukana, on vailla kestävämmän tulevaisuuden tekijöitä. Varapuheenjohtajana haluan edustaa pohjoista näkemystä ja samalla vihreän vaikuttamisen ulottuvuuksia suurten kasvukeskusten ulkopuolella. Taustaltani olen aktiivinen energiapoliittinen toimija ja kansalaisjärjestö Pro Hanhikivi ry:n varapuheenjohtaja.

Koulutukseltani olen filosofian maisteri, ammatiltani biologian ja maantiedon lehtori. Ennen yläkoulun opettajan uraani olen työskennellyt 2002-2007 myös jokivesistöjen ekologisen tilan tutkijana ja saastuneiden maa-alueiden kartoitukseen liittyvissä viranomaistehtävissä ympäristöhallinnossa.

Juureni ovat Koillis-Lapissa sekä Oulussa, jossa olen kasvanut, opiskellut ja elänyt pitkälle aikuisikääni saakka. Minulla ja miehelläni Rikulla on kolme lasta, kotimme on maaseudulla, Kalajoen Rahjankylässä. Perheessämme on myös kolme kissaa ja kolme kanaa, sivuelinkeinona harjoitamme mehiläistaloutta. Harrastan nykyisin pihatöitä, pieniä kodin remonttihommia sekä monenlaista liikuntaa, vuodenajan mukaan.

Touko Aalto

En ole oikein mistään kotoisin, mutta olen syntynyt Savonlinnassa 1.4.1984. Olen varttunut Joensuussa, jossa asuin yhteensä 15 vuotta ja kävin kaikki kouluni peruskoulusta lukioon. Olen viettänyt suuren osa lapsuuteni kesistä puolestaan Lahdessa mummoni luona. Muutin Jyväskylään vuonna 2004, kun tulin opiskelemaan valtio-oppia Jyväskylän yliopistoon.

Isäni on teknisen työn lehtori ja äitini kirjastosihteeri. Minulla on kaksi sisarusta, pikkuveli ja isosisko. Perheeseemme kuului myös nyt jo edesmennyt bichon frisé -rotuinen Pepi-koira.

Olen kihloissa ja minulla on puolisoni kanssa kaksi kissaa, Wilma ja Bronto.

Työskentelin viime kauden kansanedustajan avustajana, ja minut valittiin kansanedustajaksi keväällä 2015. Toimin vihreiden varapuheenjohtajana, Keski-Suomen maakuntahallituksen jäsenenä sekä toista kautta Jyväskylän kaupunginvaltuustossa.

Vapaa-ajallani pelaan salibandya sekä yritän käydä epäsäännöllisen säännöllisesti lenkillä. Pääasiallinen harrastukseni on kuitenkin voimaharjoittelu. Nuorena pelasin yli kymmenen vuotta jääkiekkoa Joensuun Jokipojissa ja kolme vuotta salibandya Joensuun Josbassa. Ennen armeijaa harrastin pitkän matkan juoksua. Kamppailulajeista Hwardo Kwan (Joensuu)  ja Thaiboxing (Jyväskylä) ovat tulleet tutuksi.

Urheilun ohella olen Netflixin ja Spotifyn suurkuluttaja. Katson eniten psykologisia trillereitä, yhteiskunnallisia ja poliittisia elokuvia ja nettisarjoja sekä mustalla huumorilla höystettyjä brittisarjoja ja -leffoja. Musiikkipuolen eniten kulutetut genret ovat old-school rap, indie-rock ja elektro. Myös raskaampi rock soi, pääasiassa treenien yhteydessä.

Lue teemoistani ja ajatuksistani kotisivuiltani tai seuraa minua facebookissa ja twitterissä.

Touko Aalto valittiin varapuheenjohtajaksi toiselle kaudelle puoluekokouksessa 2015.