Varapuheenjohtajat

Onnea valituille

Vihreiden varapuheenjohtajat ovat Maria Ohisalo, Hanna Halmeenpää ja Veli Liikanen. Tällä sivulla he esittelevät itsensä.

Maria Ohisalo

MAria Ohisalo

Olen Itä-Helsingin Vesalassa syntynyt ja eri puolilla Itä-Helsinkiä kasvanut yhteiskuntatieteiden tohtori. Pari vuotta elämästäni olen asunut, opiskellut ja työskennellyt myös Uppsalassa ja Tukholmassa, sekä opiskellut Pariisin Sorbonnessa ja pari kuukautta Oxfordin yliopistossa. Valmistuin Helsingin yliopistosta sosiaalipolitiikka pääaineenani vuonna 2011 ja väittelin tohtoriksi (sosiologia) Itä-Suomen yliopistosta kesällä 2017.

Olen terveydenhoitajan ja kirvesmiehen tytär. Minut on tuonut politiikkaan halu puolustaa ja uudistaa hyvinvointivaltiota ihmisiä tukevana rakenteena, ja tahto nostaa politiikan ytimeen köyhyyden ja eriarvoistumisen torjunnan teemat.

Työskentelen köyhyystutkijana. Luottamustoimiani Vihreiden varapuheenjohtajuuden lisäksi ovat muun muassa Helsingin kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen sekä maakuntavaltuuston jäsenyydet. Vaikutan myös Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n liittovaltuustossa. Vapaa-ajallani pyöräilen ja keräilen retrovideopelejä.

Yhdeksänvuotinen työni muun muassa Vihreiden puoluevaltuuskunnassa, Vihreiden sote- ja poliittisen ohjelman työryhmissä, kaksi vuotta Vihreiden nuorten puheenjohtajana (samalla osana eduskuntaryhmää ja puoluehallitusta), harjoittelijana puoluetoimistolla ja kunnallisissa luottamustoimissa olkoon osoituksena siitä, että teen tätä työtä tosissani ja haluan muuttaa maailmaa Vihreiden riveissä. Haluan nostaa Vihreitä entistä vahvemmin sote-osaajana ja liikkeenä, jolle köyhyyden ja eriarvoisuuden torjunta on politiikan keskiössä yhdessä ympäristönsuojelun kanssa. Haluan rakentaa liikettä, joka pohjaa politiikkansa tutkittuun tietoon ja tarjoaa kaikille mahdollisuuksia vaikuttaa.

Lue teemoistani ja ajatuksistani kotisivuiltani tai seuraa minua facebookissa ja twitterissä.

Hanna Halmeenpää

Hanna HalmeepääOlen vihreä kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu Pohjois-Pohjanmaan Kalajoelta, Oulun vaalipiiristä. Ammatiltani olen biologian ja maantiedon opettaja, taustaltani kokenut energiapoliittinen kansalaisvaikuttaja Pro Hanhikivi ry:n varapuheenjohtajana. Olen työskennellyt myös vesiekologian tutkijana ja ympäristöhallinnon viranomaistehtävissä. Tieni politiikassa alkoi vuonna 2008, kun paikalliset vihreät pyysivät minut ehdokkaaksi ja tulin valituksi kotikuntani valtuustoon.

Minulle politiikan tekemisen keskiössä ja oman osaamiseni ytimessä ovat vihreyden peruspilarit luonnon- ja ympäristönsuojelun puolesta puhujana. Haluan olla rakentamassa puhdasta energiatulevaisuutta, ilman fossiilitaloutta tai riskialttiita ydinvoimahankkeita. Koulutusta ja perhe-elämää koskevat teemat herättävät minussa taistelutahtoa osaamisen arvostuksen, yhdenvertaisuuden ja hyvän arjen puolesta. Koen vihreille ja koko yhteiskunnalle merkittäväksi olla myös edistämässä kestävää maaseutu-, maatalous- ja ruokapolitiikkaa.

En halua istua tumput suorina, kun maailma ympärillämme, lähellä ja kaukana, tarvitsee paremman huomisen tekijöitä. Politiikassa olen asiakeskeinen ja ihmisiä kunnioittava, terävästi epäkohtiin tarttuva ja inhimillinen. Varapuheenjohtajana haluan edustaa erityisesti pohjoisia maakuntiamme ja samalla vihreän vaikuttamisen ulottuvuuksia suurten kasvukeskusten ulkopuolella.

Juureni ovat Koillis-Lapissa sekä Oulussa, jossa olen kasvanut, opiskellut ja elänyt pitkälle aikuisikääni saakka. Minulla ja puolisollani on neljä lasta, kotimme on maaseudulla Kalajoen Rahjankylässä. Vapaa-ajallani kuskaan lapsia harrastuksiin, koti- ja pihapuuhailen, lenkitän koiraa ja liikun luonnossa vuodenajan mukaan.

Lue teemoistani ja ajatuksistani kotisivuiltani tai seuraa minua facebookissa ja twitterissä.

Veli Liikanen

Veli LiikanenOlen 1979 syntynyt mikkeliläinen nuorisotutkija, biologi ja perheenisä. Työskentelen ammattikorkeakoulussa, jossa teen tutkimustyötä nuorten liikuntaan ja osallisuuteen liittyvien kysymysten parissa ja osallistun nuorisoalan ammattilaisen kouluttamiseen. Minulla on myös vahva tausta ympäristöjärjestöissä, olen kampanjoinut sekä metsänsuojelun että ilmastolain puolesta.

Vuodesta 2013 lähtien olen ollut mukana puoluehallituksessa, niin hallitusvastuussa kuin oppositiossakin. Olen lisäksi johtanut liikuntapoliittista työryhmää sekä osallistunut kuntavaaliohjelman tekoon puheenjohtaja Toukon johdolla. Toimin kotikaupungissani valtuutettuna ja kaupunkiympäristölautakunnan puheenjohtajana, ja aiempaa kokemusta minulla on sekä kaupunginhallituksesta että maakuntavaltuustosta. Keväällä 2017 nousin kuntavaaleissa Mikkelin äänikuninkaaksi 832 äänellä.

Varapuheenjohtajana haluan tukea vihreiden toimijoita ja vihreitä verkostoja ympäri maata. Riippumatta siitä, mistä päin maata tulemme tai mitä yhdistystä edustamme, meillä vihreillä on yhteinen tehtävä. Me puolustamme koulutusta, tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia. Meille ympäristön suojelu on luovuttamaton lähtökohta, josta pidämme aina kiinni. Siksi minä olen mukana vihreissä.

Kun pidämme kiinni ydinteemoistamme ja teemme inhimillistä, välittävää politiikkaa, puhuttelemme äänestäjiä ja voitamme vaalit. Ja kun teemme jatkuvaa ajatustyötä, pystymme vaalien välillä edistämään vihreitä tavoitteita parhaaseen tietoon perustuvilla ratkaisuilla.

Meillä löytyy osaamista ja tekijöitä tähän kaikkeen, ja juuri tätä yhteistä tiimityötä haluan olla varapuheenjohtajana vahvistamassa.