3 vihreää toimijaa kertoo: Näin voin vaikuttaa Vihreissä itselleni tärkeisiin asioihin

23.06.2021

Kuntapoliitikkona voi konkreettisilla tavoilla tukea ja ajaa eteenpäin itselleen tärkeitä asioita. Lue kolmen vihreän vaikuttajan omat kokemukset.

Kati Juva: ”Ikääntyneiden lääkärinä näen itse, miten traagista ikääntyneiden arki voi olla”

Helsingin kaupunginvaltuutettu, sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen, neurologian erikoislääkäri ja dosentti

”Ikääntyneiden lääkärinä ja muistilääkärinä olen nähnyt, miten traagista on, kun rahat ovat tiukilla ja pitää oikeasti valita ruoan ja lääkkeiden välillä. Se motivoi hyvin vahvasti ajamaan oikeudenmukaista sosiaalihuoltoa. Laadukkaan hoidon täytyy koskea kaikkia.

Itselläni jalka nousee vielä, mutta jo vähän selkäkremppaisena kiinnitän paljon huomiota esteettömyyteen. Olen tehnyt valtuustoaloitteen, että Helsingin bussien keskiovista pääsisi rollaattorilla ilmaiseksi sisään.

Muutama vuosi sitten sosiaalihuoltolain mukaista liikkumisen tukea vähennettiin Helsingissä kahdeksasta kuukausittaisesta matkasta neljään. On traagista, jos vanhus jää yksin neljän seinän sisään.

Tappelin asiasta virastoissa ja budjettineuvotteluissa ja sain kuljetuspalvelumatkojen määrän nostettua kuuteen. Olen ollut tekemässä talousarvioaloitetta, että muutkin kuin kotihoidon asiakkaat saisivat tablettitietokoneen. Sen avulla vanhus voi olla yhteydessä paitsi hoitajaan myös läheisiinsä.”

”On traagista, jos vanhus jää yksin neljän seinän sisään”

Lauri Kaunisaho: ”Kuntien pitäisi viestiä nuorille vahvemmin somessa, mitä valtuustossa päätetään”

Keiteleen tuleva kunnanvaltuutettu, lukion abiturientti, Ylä-Savon Vihreiden jäsen

Lähdin ehdolle kuntavaaleihin, koska en löytänyt kunnanvaltuustosta sellaista henkilöä, joka edustaisi minua ja minun arvojani. Esimerkiksi ilmastonmuutos täytyy nostaa kuntatasollakin kuntastrategiassa esille. Miksi Keiteleellä ei ole päästötavoitetta? Miksi emme kuulu Hinku-verkostoon? Jos mitään ei tehdä, me nuoret kärsimme seurauksista pisimpään.

Suuri osa nuorista ei tiedä, mistä asioista valtuuston kokouksissa päätetään ja millä perusteilla. Itselleni kokousten striimaaminen nettiin olisi itsestäänselvyys. Nuoret ovat netissä! Kuntien pitäisi olla aktiivisia somessa, esimerkiksi Instagramissa ja Facebookissa, ja viestiä enemmän nuorille.

Ilmainen ehkäisy olisi kunnalta tosi vahva signaali, että kunta välittää nuorten seksuaaliterveydestä.”

”Kokousten striimaaminen nettiin olisi itsestäänselvyys – nuoret ovat netissä!”

Sanna-Kaisa Patjas: ”Kukaan ei ajanut vammaisten asemaa, joten lähdin itse ehdolle”

Hyvinkään kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja, Hyvinkään Vihreiden jäsen, Vihreiden vaivaisten varapuheenjohtaja, Vammais-neuvoston puheenjohtaja

”Kun muutimme mieheni kanssa kymmenen vuotta sitten Rovaniemeltä Hyvinkäälle, olin innoissani lukiessani kaupungin suunnitelmista vammaisten puolesta. Käytännössä jouduin kuitenkin tappelemaan virkamiesten kanssa jopa siitä, että sain luvan asentaa pyörätuoliluiskan kaupungin vuokra-asuntoon. Kukaan ei ajanut vammaisten asemaa, joten lähdin itse ehdolle.

Nyt meillä on oma vammaisneuvosto. Esteettömyysryhmän kanssa teemme turvallisuuskävelyitä ympäri kaupunkia. Kirjaston pikkukivistä tehtyyn pihaan on lisätty esteetön laattakuja. Suojateiden rotvalleja on madallettu ja liikennevalojen ääniopasteita korjattu.

Tekemistä riittää. Ravintola ei ole esteetön, jos sen vessa on alakerrassa. Elokuvateatterin lipunmyyjä ei voi auttaa portaissa, jos sähköpyörätuoli painaa 300 kiloa. Ja avustajakoirani Orvokin pitää saada tulla mukanani niin torille kuin ravintolaankin.”

”Nyt meillä on oma vammaisneuvosto, jonka kanssa teemme turvallisuuskävelyitä kaupungissa.”

Haluatko vaikuttaa valtakunnallisesti? Toimi näin!

• Valtakunnallisiin liittojärjestöihin (Vihreät nuoret, Vihreät naiset ja Viite – Tieteen ja teknologian vihreät) voi kuulua joko liittymällä paikallisyhdistykseen, kuten Tampereen vihreisiin nuoriin tai Lapin vihreisiin naisiin, tai liittymällä suoraan liiton jäseneksi.
  • Valtakunnalliset yhdistykset kokoavat esimerkiksi tietyistä poliittisista teemoista kiinnostuneita yhteen ympäri Suomen: Armon vihreät, Eko-vihreät, Eläinvihreät, Finlands svenska gröna, Green Sisu, Ikävihreät, Maaseutu- ja erävihreät, Tehyläiset vihreät, Vihreä kulttuuripoliittinen yhdistys Kupoli, Vihreä miesliike, Vihreät vaivaiset, Vihreät vegaanit ja Talous-vihreät.
  • Lisätietoja saat piirijärjestöistä täältä. (www.vihreat.fi/valtakunnalliset-yhdistykset/)
  • Tutustu myös muihin tapoihin vaikuttaa Vihreissä. https://www.vihreat.fi/vaikuta/

teksti: Johanna Tilus