Emma Kari Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtajaksi

11.06.2019

Vihreä eduskuntaryhmä valitsi puheenjohtajiston järjestäytymiskokouksessaan 11. kesäkuuta. Ryhmän puheenjohtajaksi valittiin helsinkiläinen Emma Kari, ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi espoolainen Saara Hyrkkö ja toiseksi varapuheenjohtajaksi oululainen Jenni Pitko.

Vihreä eduskuntaryhmä järjestäytyi aiemmin väliaikaisesti siihen asti, kunnes hallitus on muodostettu. Eduskuntaryhmä piti tänään varsinaisen järjestäytymiskokouksensa.

– On ilo ja kunnia päästä johtamaan historian suurinta vihreää eduskuntaryhmää. Tällä joukkueella voimme tehdä entistä voimakkaammin työtä Suomen suunnan kääntämiseksi kestävämpään ja inhimillisempään suuntaan. Tämä näkyy myös uuden hallituksen ohjelmassa, Kari sanoi.

Emma Kari on toisen kauden kansanedustaja Helsingin vaalipiiristä. Koulutukseltaan hän on filosofian maisteri. Kari on Helsingin kasvatus- ja koulutusjaoston puheenjohtaja ja lautakunnan varapuheenjohtaja. Hän on myös Vihreiden Naisten puheenjohtaja. Aiemmin Kari on toiminut Vihreän eduskuntaryhmän toisena varapuheenjohtajana.

Saara Hyrkkö on ensimmäisen kauden kansanedustaja Uudenmaan vaalipiiristä. Koulutukseltaan Hyrkkö on bioinformaatioteknologian ja työpsykologian diplomi-insinööri Aalto-yliopistosta. Hyrkkö on espoolainen kaupunginvaltuutettu ja Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnan puheenjohtaja.

Jenni Pitko on ensimmäisen kauden kansanedustaja Oulun vaalipiiristä. Koulutukseltaan Pitko on arkkitehti. Pitko on oululainen kaupunginvaltuutettu ja Pohjois-Pohjanmaan maakuntavaltuuston jäsen.