Epäluottamuslause Soinille mittaa eduskunnan sitoutumista naisten oikeuksiin

07.09.2018

Soinin toiminta ulkoministerinä ei vastaa Suomen ulkopoliittista linjaa. Hän on toistuvasti puhunut naisten oikeuksia vastaan. Siksi haluamme mittauttaa Soinin luottamuksen ministerinä tuomalla epäluottamuslauseen eduskuntaan.

Vihreiden eduskuntaryhmä aikoo esittää ulkoministeri Soinille epäluottamuslauseen yhdessä SDP:n, Vasemmistoliiton ja RKP:n kanssa puolentoista viikon päästä alkavan budjettikäsittelyn yhteydessä.

Ulkoministeri Soini on puheissaan toistuvasti puhunut naisten oikeuksien rajoittamisen puolesta. Tämä on ristiriidassa Suomen ulkopolitiikan pitkän linjan kanssa. Ei ole hyväksyttävää, että ulkoministeri ei toiminnassaan kunnioita yhdessä sovittua linjaa.

Suomen ulkopolitiikan ja kehityspolitiikan yhtenä päätavoitteena on naisten ja tyttöjen oikeuksien puolustaminen. Siihen olemme panostaneet aikaa, rahaa ja poliittista vaikutusvaltaa.

Naisten oikeuksien puolustamisen keskiössä on seksuaaliterveyden edistäminen. Siihen sisältyy naisten oikeus perhesuunnitteluun, ehkäisyyn ja päätösvaltaan omasta kehostaan. Monet Suomen kehitysyhteistyöhankkeet keskittyvät näihin.

Viime vuosina naisten seksuaalioikeudet on kyseenalaistettu monessa maassa. Tämä kansainvälinen kehitys on huolestuttavaa. Tässä tilanteessa on entistä tärkeämpää, että Suomi seisoo järkähtämättä ja yksiselitteisesti naisten seksuaalioikeuksien takana.

Epäluottamuslauseella haluamme erityisesti keskustalta ja kokoomukselta vastauksen siihen, onko ulkoministerin toiminta linjassa Suomen virallisen ulkopolitiikan kanssa. Toistaiseksi nämä hallituskumppanit ovat laittaneet päänsä pensaaseen. Pääministeri on kertonut puhutelleensa ulkoministeriä jo keväällä. Liekö Soinin korvat olleet tukossa, ainakaan kevään puhuttelut eivät ole näyttäneet muuttaneen ulkoministerin käyttäytymistä.

Haluamme jokaisen kansanedustajan, hallituspuolueiden kansanedustajat ja ministerit mukaan lukien, kertovan, ovatko he naisten oikeuksien puolella. Hyväksyvätkö he sen, että ulkoministerimme ministerin roolissa esittää puheenvuoroja, jotka heikentävät naisten oikeuksia.

Tiedän, että hallituspuolueissa on lukuisa joukko kansanedustajia, joille naisten oikeuksien edistäminen on tärkeää. Uskon, että eduskunnan enemmistö tukee ihmisoikeuksia ja Suomen ulkopolitiikan pitkää linjaa.