Euroopan unionin on vaadittava Brasiliaa lopettamaan sademetsien tuhoaminen

22.08.2019

Maapallon keuhkot ovat tulessa. Euroopan unionin on kannettava vastuunsa ja vaadittava Brasiliaa lopettamaan sademetsien tuhoaminen. Muutoin Mercosur-vapaakauppasopimusta ei voi hyväksyä.

Sademetsiä poltetaan laittomasti maatalouden tarpeisiin: sademetsää raivataan pelloiksi ja karjan laidunalueiksi. Samalla, kun länsimaiset saavat pihvinsä, he syövät ainutlaatuista sademetsää pala palalta. Tullin mukaan Brasiliasta tuotiin lihaa Suomeen 2 538 tonnia viime vuonna. Soijaa, jota tuodaan Brasiliasta, käytetään eläinten rehuna.

Maailman suurin sademetsä on monille lajeille korvaamaton elinympäristö. Tämä lisäksi Amazon on maailman suurin yksittäinen maanpäällinen hiilivarasto. Metsien palaminen kiihdyttää ilmastonmuutosta hallitsemattomasti.

Sademetsien tuhoutuminen ei ole uhka vain luonnolle ja ilmastolle. Alue on monien alkuperäiskansojen asuinpaikka. He menettävät nyt kotinsa.

Uutiskuvat palavista sademetsistä ovat lopputulos, kun yhtä maata johtavat poliitikot, jotka eivät välitä luonnosta tai ilmastosta. Brasilian äärioikeistolainen presidentti Jair Bolsonaro sulkee silmänsä ongelmilta. Bolsonaro ei ole kiinnostunut ympäristötavoitteista tai ilmastonmuutoksen estämisestä, vaan Amazonin metsien polttaminen on hänen kaudellaan päinvastoin lisääntynyt.

Metsäpalojen vaikutukset eivät kosketa vain Brasiliaa. Koko maailman on nyt käännettävä katseensa Brasiliaan ja luotava painetta Amazonin tuhon lopettamiseen. Norja ja Saksa ovat jo ryhtyneet toimiin. EU:n puheenjohtajamaana Suomen pitäisi ajaa tiukkaa linjaa koko EU:ssa.

Suurena kauppakumppanina Euroopan unionilla on valtaa suhteessa Brasiliaan. EU:n ja Mercosur-maiden välisen kauppasopimuksen edellytyksenä on, että osapuolet sitoutuvat Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteisiin. Tästä on pidettävä kiinni ja EU:n on puututtava Bolsonaron politiikkaan.