Eurovaaliehdokas Juha Huhtala uskoo Euroopan ratkaisevan maailman suuria haasteita

07.05.2019

Kouvolalainen yrittäjä, perhekotiyhteisön toiminnanjohtaja Juha Huhtala, 39, on ehdolla eurovaaleissa, koska uskoo Eurooppaan ja sen mahdollisuuksiin maailman suurten haasteiden ratkaisijana. Huhtala haluaisi oppia soittamaan kitaraa eikä voisi elää ilman liikuntaa ja luontoa.

Mitä kolmea asiaa ilman et voisi elää?

Rakkaus. Ilman rakkautta, ei ole syvällistä onnellisuutta. Lähimmäisenrakkaus, hyvät ihmissuhteet ja rakkaus lapsiin ovat ihmisen elämän tärkeimpiä asioita. Jos rakkaus puuttuu jää jäljelle kateus, pelko, viha, ja katkeruus. Tällainen elämä ei ole arvokasta.

Urheilu. Tarvitsen keinoja purkaa stressiä, turhautumista, pettymystä ja muita elämään kuuluvia luonnollisia, mutta haitallisia asioita. Urheilu on terapiani – ylipaineventtiili, joka pitää minut toimintakykyisenä.

Luonto. Minä halailen puita, enkä häpeä sitä. Luonnossa liikkuminen rauhoittaa minua ja antaa minulle energiaa. Sateen jälkeinen metsä, happirikas ilma ja kevyt tuulen henkäys kasvoilla ovat samalla pieniä, mutta niin suuria asioita.

Minkä supervoiman haluaisit? Miksi?

Haluaisin sellaisen kyvyn, että voisin lopettaa sodat ja ihmisten aggression. Sodan mielettömyys on häirinnyt minua lapsesta asti. Ensin halusin edistää rauhaa osallistumalla uskottavaan maanpuolustukseen. Nyt haluan rakentaa rauhaa päättäjänä. Sellainen supervoima, joka saisi ihmiset laskemaan aseensa ja vaihtamaan nyrkit suudelmiin helpottaisi tätä rauhantyötä.

Minkä taidon haluaisit oppia? Miksi?

Haluaisin oppia soittamaan kitaraa. Kärsivällisyyteni ei kitaransoiton harjoitteluun kuitenkaan riitä. Tykkään esiintymisestä ja minusta olisi aivan hyvin voinut tulla rokkitähti. Minusta tuli kuitenkin poliitikko. En siis soita kitaraa, vaan suutani, mutta yritän tehdä senkin kauniisti riitasointuja välttäen, ja muita ihmisiä kunnioittaen.

Miksi olet valinnut Vihreät puolueeksesi?

Tärkeimmät syyt puoluevalintaani ovat ilmasto- ja ympäristöpolitiikkaan liittyvä kunnianhimo, ihmisarvon ehdoton kunnioittaminen, sekä ennakkoluuloton ja liberaali yleisilmapiiri. Valinta ei ollut yksinkertainen. Olin siinä luulossa, että kaikki puolueet ovat huonoja. Päätin kuitenkin perehtyä eri puolueiden ohjelmiin ja havaitsin, että Vihreät on kaikista vaihtoehdoista vähiten huono. Tämä tunne on myöhemmin vaihtunut sellaiseen fiilikseen, että koen olevani täysin oikeassa jengissä.

Miksi olet ehdolla eurovaaleissa?

Olen poliitikko ja haluan muuttaa maailmaa. Siitä asti kun päätin ryhtyä politiikkaan olen ollut ehdolla kaikissa vaaleissa, jotka on järjestetty. Minulla on utopia ja visio maailmasta ja sen suunnasta. Haluan tehdä työtä tärkeiksi kokemieni asioiden hyväksi. Vaalit ovat astinlauta niihin paikkoihin, joissa maailman suunnasta päätetään. Euroopan parlamentti on yksi tärkeimmistä – siksi olen mukana.

Ota Juha seurantaan Facebookissa,  Instagramissa ja Twitterissä!

Eurovaalit käydään 26.5. Vihreiden koko ehdokaslistan löydät täältä.