Eurovaaliehdokas Leena Brandt hakee paluuta Brysseliin

02.05.2019

Yrittäjä ja toimittaja Leena Brandt, 63, asui yhdeksän vuotta Brysselissä, palasi viime syksynä Helsinkiin ja on nyt ehdolla eurovaaleissa. Tässä haastattelussa hän kertoo, mitä teki ensitöikseen Suomeen palattuaan ja paljastaa, mistä supervoimasta hän haaveilee.

Mitä kolmea asiaa ilman et voisi elää?

Teatteri. Palasin viime syksynä Brysselistä ja ensimmäiseksi (no melkein) aloin varata teatterilippuja. Viiden EU-vuoden aikana olin käynyt Suomessa lähinnä kesä- ja joululomilla, ja olin ikävöinyt suomalaista teatteria. Suomessa on kaikkea: pieniä harrastelijapaikkoja, isoja ammattiteattereita, klassista, kokeilevaa, musikaalia, huoneteatteria. Avoimet ovet: Papin perhe. Helsingin kaupunginteatteri: Kinky Boots. Kom-teatteri: Making of Lea. Kansallisteatteri: Kolme sisarta. Kyllä, tämä on mainos! Menkää kaikki teatteriin ja lumoutukaa, voiko iltaansa paremmin käyttää?

Liikunta. Vaikka kuinka on kiire, niin ilman ei voi olla. Baletti, moderni tanssi, jazztanssi, salsa, zumba. Lenkkeily, patikointi, pyöräily, hiihto. Venyttely, kehonhuolto, jooga, uinti. Olen kokeillut vaikka mitä, teen koko ajan jotain ja – mitähän lajia vielä keksisi kokeilla? Vahva suositus.

Kirjat. Varhaisteini-ikään saakka olin lukutoukka, joka vietti kesät Lohjalla, Hormajärven rannalla, lukien mökin vintillä kirjoja. En ruskettunut. Sittemmin on ollut erilaisia ruuhkavuosia, jolloin lukeminen on ollut tilapäisesti vähäisempää, mutta vain tilapäisesti.  Kirjasto on minulle edelleen kuin koti, olohuone täynnä kirjahyllyjä. En ala luetella lempiteoksia, mahdoton tehtävä.

Miksi olet ehdolla eurovaaleissa?

Olen tehnyt yhdeksän vuotta töitä Brysselissä. Aloitin EU-asioiden seurannan jo ennen jäsenyyttä, sillä Yleisradiossa perustettiin EU-tiimi pohjustamaan kansanäänestystä. Jäsenyyden alettua olin neljä vuotta YLEn EU-kirjeenvaihtajana seuraten Suomen alkutaivalta unionissa. Vuodet 2013-18 oli vuorossa uudenlainen pesti Brysselissä, työskentelin viisi vuotta Suomen EU-edustuston lehdistövirkamiehenä hoitaen mm. kansainvälisiä mediasuhteita. Nyt olen vihreiden eurovaaliehdokas – menossa Brysseliin siis jo kolmatta kertaa. Hihat heilumaan: ilmastonmuutos, demokratia, lehdistön vapaus, tasa-arvo. Täältä tullaan!

Miksi olet valinnut Vihreät puolueeksesi?

Talvella jossain kokouksessa vierustoveri kysyi, miten kauan olen ollut vihreä. Vastasin: ”40 vuotta”. Sain pitkän katseen ja kiiruhdin selittämään, että vihreä polkuni alkoi feministisessä liikkeessä, joka oli yksi vihreiden monista alkujuurista. Itse puolueeseen liityin viime syksynä. Painoin nappia ”Liity vihreisiin”, ja jouduin heti alkuunsa opettelemaan yhdistyshimmelin arkkitehtuuria. Viimesyksyisen napinpainalluksen takana oli erityisesti huoli ilmastosta, nyt ollaan menossa hurjaa vauhtia väärään suuntaan. Kaikki tolkun ihmiset tarvitaan tähän urakkaan, muuttamaan kehityksen suuntaa. Vihreissä olen päässyt tekemään töitä tosissaan, mutta en tosikkomaisesti. Ihanaa on ollut nähdä kaikki kansa ilmastomarssilla, varsinkin nuoret, joiden kontolle tämä kaikki jää.

Minkä supervoiman haluaisit? Miksi?

Haluaisin tietysti olla SuperWoman. Lennähtäisin yön pimeydessä maailman päättäjien luo, kertoisin heille maailmanmenosta ja ympäristön tilasta ja antaisin käyttäytymisohjeita. Aamulla herättyään he alkaisivat tehdä tolkun politiikkaa. Siitäpä riittäisi otsikoita, Twitter alkaisi piipittää ja Facebook kuhista. ”Trump peruu käsityksensä ilmastonmuutoksesta.” ”Putin on aloittanut rauhanneuvottelut Ukrainan uuden presidentin kanssa.” ”Orban alkaa myöntää erityistukea oppositiolehdistölle Unkarissa.” ”Erdogan vapauttaa toimittajat vankilasta Turkissa.”

Ota Leena seurantaan Facebookissa ja Twitterissä!

Eurovaalit käydään 26.5. Vihreiden koko ehdokaslistan löydät täältä.