Iiris Suomela: Koulutuksen uudistaminen on tasa-arvoisen Suomen edellytys

13.05.2017

Vihreiden nuorten puheenjohtaja, tamperelainen kaupunginvaltuutettu Iiris Suomela vaati koulutuksen periytymiseen puuttumisen nostamista koulutuspolitiikan keskeiseksi päämääräksi puheessaan Vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksessa 13.5.2017.

– Suomen tärkein tarina on tarina koulutuksesta ja tasa-arvosta. Tämä tarina ei ole syntynyt itsestään. Se on vaatinut merkittäviä yhteiskunnallisia panostuksia. Me olemme valinneet tämän maan nousevan niin, että kaikki pysyvät mukana. Tästä meidän on pidettävä kiinni, Suomela painotti.

Suomelan mukaan koulutuksen tasa-arvoa edistävän voiman säilyttäminen vaatii jatkuvaa kehittämistä.

– Meidän on uskallettava myöntää, että tasa-arvo ei ole valmis. Päinvastoin, tuloerot kasvavat meillä nopeammin kuin yhdessäkään OECD-maassa Ruotsia lukuun ottamatta, Suomela sanoi.

Suomela kiinnitti huomiota viimeisimpään PISA-tutkimukseen, jonka mukaan oppimiserot kasvavat tyttöjen ja poikien sekä kaupunkien ja maaseudun välillä. Vanhempien tausta vaikuttaa edelleen lasten oppimistuloksiin ja koulutusvalintoihin.

– On helppo sanoa, että kukaan ei saa pudota tyhjän päälle ja että kaikki on pidettävä mukana. Tällainen ylätason maalailu ei riitä varsinkaan koulutusleikkausten vastustamisessa. Hallitus heikentää erityisesti syrjäseutujen poikien koulutusta. Ammatillisen koulutuksen leikkaukset osuvat kipeästi kaikista heikompiosaisiin, Suomela sanoi.

Suomelan mukaan koulutuspolun loppuminen peruskouluun pudottaa nuoren tyhjän päälle.

– Toisen asteen koulutus on edellytys nykymaailmassa pärjäämiselle. Meidän on varmistettava, että jokaiselle löytyy omalta tuntuva opiskelupaikka heti peruskoulun jälkeen, Suomela sanoi.

Suomela korosti puheessaan myös korkeakoulujen merkitystä tasa-arvon edistämisessä.

– Hallitus on laittamassa uusiksi ammatillisen koulutuksen ja korkeakoulujen sisäänottokriteerit. Korkeakoulujen välistä yhteistyötä edistetään radikaalisti. Minä toivon, että tässä työssä muistetaan se Suomen tärkein tarina: tarina koulutuksesta ja tasa-arvosta, Suomela sanoi.

Yliopisto-opiskelijoista vain 5 prosentilla ei ole ylioppilastutkintoa lainkaan. Ammattikorkeakouluissa taas 40 prosentilla opiskelijoista on pelkästään ammatillinen koulutus.

– Haluan muistuttaa ministeri Grahn-Laasosta näiden ihmisten olemassaolosta nyt, kun hallitus suunnittelee ylioppilastutkinnon korostamista korkeakouluvalinnoissa. Tämä uudistus ei saa rakentaa muuria amisten etenemisen tielle, Suomela sanoi.

Suomela nosti esiin korkeakoulujen välisen yhteistyön mahdollisuuksia tasa-arvon kannalta.

– Mielestäni innostavinta esimerkiksi Tampereen korkeakoulut yhdistävässä Tampere3-prosessissa on se, että yhteistyön myötä voimme antaa yhä useammalle amikselle mahdollisuuden opiskella tohtoriksi asti, Suomela sanoi.

– Meillä on nyt upea mahdollisuus purkaa koulutuksen umpikujia, jos vain teemme oikeita valintoja. Tasa-arvo tulee nostaa keskeiseksi tavoitteeksi innovaatioiden, rahan säästämisen ja opiskeluaikojen lyhentämisen rinnalle, Suomela jatkoi.

Iiris Suomela
iiris.suomela (at) vihreatnuoret.fi