Ilmastotoimilla on kiire – myös kansalaisten mielestä

18.03.2019

Vihreiden kansanedustaja, eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Emma Kari iloitsee laajasta tuesta ilmastonmuutoksen torjunnalle. Ilmastobarometrin mukaan suomalaisten selvä enemmistö haluaa ilmastonmuutoksen torjunnan politiikan kärkeen sekä tulevalla hallituskaudella että Suomen EU-puheenjohtajuuskaudella.

– Nuoret ovat kuukausia lakkoilleet koulusta, jotta aikuiset tekisivät ne poliittiset päätökset, joilla ilmastonmuutos saadaan pysäytettyä. Ilmastobarometri osoittaa, että kunnianhimoiselle ilmastopolitiikalle on suomalaisten enemmistön tuki, sanoo Emma Kari.

Suomalaisten huoli ilmastonmuutoksesta on Ilmastobarometrin mukaan kasvanut selvästi edelliseen mittaukseen verrattuna. Jopa 70 prosenttia haluaa, että ilmastonmuutoksen torjunta on seuraavan hallituskauden sekä EU-puheenjohtajakauden kärkiteema.

– Suomalaisten viesti on selvä. Ensi kaudella on tehtävä kunnianhimoisempaa ilmastopolitiikkaa. Meidän on kuunneltava tutkijoita eturyhmien sijaan. Haitalliset yritystuet on ajettava alas, metsien hiilinieluja on kasvatettava ja on laadittava aikataulu fossiilisista polttoaineista luopumiselle, Kari sanoo.

Ilmastobarometrin mukaan suomalaiset pitävät suurimpana esteenä ilmastonmuutoksen torjunnalle poliitikkoja, jotka eivät tee tarpeeksi kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa.

– Vaikka kaikki puolueet puhuvat nyt ilmastonmuutoksen torjunnan tärkeydestä, puolueissa on isoja eroja. Samaan aikaan, kun Vihreät vaatii hiilineutraalia Suomea 2030 mennessä, osa puolueista tekee vaalikampanjaa pelottelemalla kansalaisia ilmastotoimilla. Huolestuneet suomalaiset ansaitsevat parempaa, Kari sanoo.