Krista Mikkonen: Suomen tukea Afganistanille tarvitaan

12.06.2018

Vihreä eduskuntaryhmä tukee Suomen osallistumisen lisäämistä Resolute Support -kriisinhallintaoperaatiossa. Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Krista Mikkonen piti Vihreiden ryhmäpuheen lähetekeskustelussa Suomen tuesta Afganistanille 12.6.2018.

– Kestävän rauhan ja vakauden saavuttamiseksi kansainvälistä tukea tarvitaan Afganistanissa edelleen. Vihreä eduskuntaryhmä katsookin, että Resolute Support -kriisinhallintaoperaation jatkaminen on perusteltua ja tuemme Suomen osallistumisen lisäämistä operaatiossa, sanoo Krista Mikkonen puheessaan.

Vaikka tilanne Afganistanissa on edelleen vaikea, ei Suomen siellä tekemä vuosien työ naisten ja tyttöjen aseman parantamiseksi sekä ihmisoikeuksien ja oikeusvaltioperustaisuuden edistämiseksi ole Mikkosen mukaan mennyt hukkaan.

– Imeväisyyskuolleisuus on vähentynyt, seksuaali- ja lisääntymisterveyden palvelut tavoittavat entistä useamman naisen ja koulun aloittavien tyttöjen osuus on noussut 40 prosenttiin. Sananvapaustilanne on parantunut ja mediakenttä laajentunut. Yli puoli miljoonaa ihmistä on saanut ihmisoikeuskoulutusta. Mutta työ on kesken. Esimerkiksi naisiin kohdistuva väkivalta ja lapsiavioliitot ovat edelleen vakavia ongelmia, Mikkonen sanoo.

– Kriisinhallintaoperaatioihin ja sen rinnalla tehtävään kokonaisvaltaiseen kriisinhallintatyöhön on pystyttävä sitoutumaan vuosiksi eteenpäin. Tämän tulee näkyä myös resursseissa. Sipilän hallitus leikkasi kehitysyhteistyörahojen lisäksi myös kriisinhallinnasta. Hallitusohjelmaan kirjattiin kriisinhallintatyön merkittävä alasajo. Onneksi hallitusohjelma ei ole toteutunut, vaan eduskunta on hyväksynyt operaatiot erillisrahoituksella yksi kerrallaan ja osallistuminen on saatu pidettyä viime kauden tasolla, Mikkonen sanoo.

– Kriisinhallinta on pitkäjänteistä työtä. Luottamuksen ja kestävän rauhan rakentaminen vie aikaa. Siinä ei voi poukkoilla ees taas. Puolustusministeri Niinistön viimeaikaiset heitot kriisinhallinnasta leikkaamisesta olivat vastuuttomia. Turvataksemme pitkäjänteisyyden tarvitsemme Suomelle parlamentaarisesti valmistellun kriisinhallintastrategian, Mikkonen vaatii puheessaan.

Lue koko puhe.