Maria Ohisalo vappupuheessa: On meistä kiinni, millaisen Suomen rakennamme uudelleen koronan jälkeen

29.04.2020

Vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalon vappupuhe käsitteli Suomen tietä ulos koronakriisistä ja vihreää elvytystä.

Ohisalo käsitteli puheessaan koronakriisin taloudellisia vaikutuksia. Tässä vaiheessa kriisi on koetellut taloudellisesti erityisen voimakkaasti pienyrittäjiä, palvelualan työntekijöitä ja kulttuurialaa.

– Voin vain kuvitella, millaista on ollut ravintolanpitäjille sulkea ravintoloidensa ovet tai miltä partureista ja kampaajista on tuntunut varauskalenterin tyhjentyessä. Tämä on hetki, jolloin hyvinvointivaltion tukitoimia ja mittavaa elvytystä tarvitaan, Ohisalo toteaa.

Ohisalo korosti puheessaan sitä, että elvytystoimia valittaessa pitää katseen olla tarpeeksi kaukana. Tämä tarkoittaa esimerkiksi kulttuurin ja koulutuksen tukemista sekä ilmastonmuutoksen huomioimista.

– Me olemme jo koronakriisin yhteydessä osoittaneet, että pystymme yhteiskuntana päättäväisiin toimiin. Samaan on pystyttävä myös ilmastonmuutoksen torjunnassa. On aika rakentaa hiilineutraalia hyvinvointivaltiota. Nyt käynnistettävät elvytystoimet voivat nostaa ihmisiä pois taloudellisesta ahdingosta ja auttaa meitä torjumaan ilmastokriisiä, Ohisalo toteaa.

Noin neljännes Suomen energian loppukäytöstä menee rakennusten lämmittämiseen. Ohisalo nosti esiin puheessaan energiaremonttien tukemisen yhtenä mahdollisena elvytyskohteena.

– Energiaremonteilla voidaan auttaa niin kerrostaloissa, rivitaloissa kuin omakotitaloissakin asuvia ihmisiä pienentämään lämmityskulujaan ja osallistumaan ilmastotalkoisiin, Ohisalo toteaa.

Ohisalon etänä pidetyn puheen tallenne julkaistiin Vihreiden Facebook-sivulla ja uudestaan Vihreän virtuaalivapun livelähetyksessä.

Lue koko puhe.