Olli-Poika Parviainen: Työn murroksessa on kannettava ekologista ja sosiaalista vastuuta

23.10.2018

Vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Olli-Poika Parviainen painottaa, että työn murroksessa on huolehdittava sekä inhimillisestä että ekologisesta kestävyydestä. Parviainen piti Vihreän eduskuntaryhmän ryhmäpuheen palautekeskustelussa tulevaisuusselonteon toisesta osasta, joka käsittelee ratkaisuja työn murroksessa.

– Tulevaisuusselonteossa lukee myös varsin suorasanaisesti, että ekologisesti kestämättömiä töitä ei pitäisi tukea. Tämä on hyvä suunta joka pitäisi ottaa myös yritystukipolitiikan lähtökohdaksi, Parviainen sanoo.

Selonteossa muistutetaan myös työn murroksen inhimillisen ja sosiaalisen kestävyyden vaatimuksista. Lainsäädännön on oltava uutta mahdollistavaa ja yksilöitä tukevaa.

– Esimerkiksi alustatalouteen liittyy monia sosiaalipoliittisia ongelmia, jotka on ratkaistava. Alustoilla työskenteleville on turvattava vahvempi oikeudellinen asema, eläke ja työttömyysturva, Parviainen vaatii.

Lue koko puhe täältä ->