Outi Alanko-Kahiluoto: Hallituksen lopetettava valiokuntatyön häiritseminen ja poliittinen painostus

21.06.2018

Vihreiden kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Outi Alanko-Kahiluoto kritisoi keskustan toimintaa valiokunnan sote-käsittelyssä.

– Meidän piti tänään sosiaali- ja terveysvaliokunnan kokouksessa sopia valinnanvapauslakiesityksen käsittelyn aikataulusta, mutta Keskustan härski iltalypsy ajoi kokouksen umpikujaan, Alanko-Kahiluoto sanoo.

– Koko valiokunnalle olisi sopinut työskentely heinäkuussa. Valiokuntaneuvokset olisivat tämän jälkeen kirjoittaneen mietintöluonnoksen pidettyään ensin hyvin ansaitut vuosilomansa. Tämän jälkeen valiokunta olisi jatkanut työskentelyä. Tästä oli täysi yhteisymmärrys. Käytyämme täysistunnossa äänestämässä ja palattuamme sen jälkeen valiokuntaan Keskusta oli yllättäen muuttanut mieltään. Sopu ei pitänytkään ja Keskusta aloitti asiattoman poliittisen painostuksen, Alanko-Kahiluoto kertoo.

Perustusvaliokunnan lausunto valinnanvapauslaista velvoittaa sosiaali- ja terveysvaliokuntaa korjaamaan lain perustuslailliset ongelmat. Valiokunta on todennut, että valinnanvapauslaki voidaan saattaa valmiiksi eduskunnassa, mutta työn on oltava huolellista ja sille on varattava riittävä aika. Perustuslakivaliokunta totesi myös lausunnossaan olevansa huolestunut siitä kiireestä, joka on leimannut sote-uudistukseen liittyvien esitysten käsittelyä kuluvalla vaalikaudella.

– Keskustassa ei tunnuta ymmärtävän hallituksen ja eduskunnan roolien eroa. Hallitus ei voi sanella sosiaali- ja terveysvaliokunnan työtä eikä estää lakiesitysten huolellista käsittelyä. Erityisen tuomittavaa tällainen toiminta on, kun on kyse lakiesityksestä, jossa on vakavia perustuslaillisia ongelma ja joka koskee kaikkien suomalaisten elintärkeitä sosiaali- ja terveyspalveluita. On käsittämätöntä, että keskusta tulee valiokuntaan vaatimaan omien poliittisten tavoitteidensa toteutumista ja viis veisaa valiokunnalle annetusta tehtävästä tehdä työnsä huolellisesti ja vakavasti, Alanko-Kahiluoto sanoo.