Pekka Haavisto: On tärkeää ymmärtää ilmastonmuutoksen yhteys turvallisuuteen, vakauteen ja rauhaan

22.02.2020

Ulkoministeri Pekka Haavisto piti avauspuheen Vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksessa Helsingissä lauantaina 22.2

– Meidän vihreiden on tärkeää puolustaa multilateralismia, monenkeskistä yhteistyötä, kansainvälisiä sopimuksia ja YK-yhteistyötä. Tiedämme, että myös ilmastonmuutoksen torjumiseksi tarvitaan vahvaa sääntöpohjaista kansainvälistä järjestelmää, Haavisto sanoi puheessaan.

– Perinteisten vahvuuksiemme kuten tasa-arvon edistämisen, kriisinhallintakontribuution tai kestävän hyvinvoinnin ratkaisujen rinnalle on nyt nousemassa vahva osaaminen ilmastoulkopolitiikan saralla. Tätä edistetään kasvavassa määrin ilmastodiplomatian keinoin, Haavisto sanoi.

– On tärkeää, että ilmastonmuutoksen vaikutusten yhteys turvallisuuteen, vakauteen ja rauhaan ymmärretään laaja-alaisesti. Osissa maailmaa ilmastonmuutos tulee pahentamaan köyhyyttä, eriarvoisuutta ja konflikteja. Haavoittuvimmassa asemassa olevat ihmisryhmät kärsivät eniten. Köyhyys ja eriarvoisuus voivat toimia kasvualustana myös radikalisoitumiselle ja terrorismille, Haavisto sanoi.

Lue koko puhe.
Linkki pressikuviin.