Suurten kaupunkien Vihreät: Kaupunkien kehittäminen on ratkaisevaa koko Suomelle

23.10.2017

Kymmenen suurimman kaupungin Vihreät valtuustoryhmät vaativat julkilausumassaan “10 vihreää teesiä kaupunkien kehittämiseen” terävämpää otetta Suomen kaupunkien kehittämiseen. Valtuustoryhmien puheenjohtajien mukaan kaupungeilla on merkittävä tehtävä hyvä arjen luomisessa, sillä suurin osa suomalaisista asuu kaupungeissa.

Julkilausuma kuvaa viisi tapaa, joilla Vihreät kehittävät kaupunkeja paremman elinvoiman ja tulevaisuuden kurkottavan kehityksen mukaisesti. Julkilausumasta löytyy esimerkkejä ympäri Suomen niin koulutuksen, ilmastopolitiikan kuin viihtyisän kaupunkiympäristön saralta.

– Vihreät ovat jo pitkään tehneet töitä ihmisten arjen kannalta toimivien, ilmastoystävällisten ja elinvoimaisten kaupunkien kehittämiseksi. Yhä sekavammaksi käyvän maakuntauudistuksen keskellä kaupungit tarvitsevat vahvaa visiota. Onnistunut kaupunkikehitys luo hyvinvointia kaikille suomalaisille, puheenjohtajat toteavat julkilausumassa.

Vihreiden päättäjien mukaan Juha Sipilän hallitus ei ole lainkaan tunnistanut kaupunkien merkitystä koko valtakunnan elinvoimalle, eikä hallitus tarjoa mitään ratkaisuja kaupunkiseutujen kehittämiseen. Tähän Vihreät tarjoavat vaihtoehtoja viiden konkreettisen ehdotuksen muodossa.

– Hallituksen politiikan suunnan täytyy muuttua, sillä kaupunkien kehityksen haittaaminen vaikuttaa negatiivisesti koko maahan. Kaupunkien kasvu tuottaa verotuloja ja monia muita hyötyjä kaikille suomalaisille, puheenjohtajat toteavat.

Lue koko julkilausuma täällä