Touko Aalto: Hallitus heikentää nuorten luottamusta tulevaisuuteen

08.05.2018

Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto kritisoi ryhmäpuheessaan välikysymyksestä 8.5.2018 hallitusta siitä, että se lisää nuorten arjen epävarmuutta. Sen sijaan, että hallitus aikoo muun muassa syrjiä nuoria työmarkkinoilla, hallituksen pitäisi Aallon mukaan käynnistää työ nuorisotakuun uudistamiseksi.

Aallon mukaan hallituksen puheet ja teot ovat ristiriidassa, kun se väittää ettei halua jättää laskua nuorten maksettavaksi.

– Hallituksen toimenpiteet eivät vahvista nuorten luottamusta tulevaisuuteen. Opiskelijoiden toimeentulosta on leikattu enemmän kuin miltään muulta ihmisryhmältä. Hallitus on pettänyt antamansa koulutuslupauksen toteuttamalla valtavat koulutusleikkaukset. Erityisesti ammatilliset oppilaitokset kärsivät aloituspaikkojen, lähiopetuksen ja opettajien puutteesta. Oppimiserot ovat kasvaneet, velkaongelmat ja asunnottomuus ovat lisääntyneet ja yhä useamman mielenterveys on järkkynyt. Nyt alle kolmekymppisten työsuhdeturvaa suunnitellaan heikennettäväksi tavalla, jota ei voi kutsua miksikään muuksi kuin ikäsyrjinnäksi, Aalto sanoi.

Aalto vetosi hallitukseen, jotta nuorten vaikeaan tilanteeseen puututtaisiin lähtemällä välittömästi valmistelemaan nuorisotakuun uudistusta.

– Vihreät vetoaa nyt suoraan pääministeriin: nuorisotakuu on keksittävä uudelleen, päivitettynä ja uudistettuna. Meidän on saatava tiheämpi turvaverkko niiden nuorten tueksi, jotka ovat tippuneet koulutuspolulta eivätkä pääse kiinni työelämään, Aalto sanoi.

Aalto esitti, että pääministeri perustaisi riippumattoman asiantuntijatyöryhmän, jotta pohjatyö olisi valmista seuraavaa hallitusta varten.

– Toisin kun Juho Saaren työryhmälle, nuorisotakuuta päivittävälle ja uudistavalle työryhmälle tulee antaa mahdollisuus myös lisätä nuorisotakuuseen käytettyjä resursseja, jotka ovat tällä hetkellä vajaa puolet siitä, mitä ne olivat parhaimpina vuosina. Vaihtoehdoksi käy myös se, että nuorisotakuun kärkihankkeelle asetettu neuvottelukunta ottaa päivitetyn tehtävänannon vastaan, Aalto sanoi.

– Hyvä pääministeri, toivon todella, että hallitus ottaa tämän esityksen nimiinsä. Kyse ei ole hallitus-oppositio -kinastelusta vaan nuoristamme ja koko maamme tulevaisuudesta, Aalto sanoi.

Aalto esitti puheensa päätteeksi epäluottamuslausetta hallitukselle:

”Eduskunta toteaa, että hallitus on toimillaan vakavasti vaarantanut kansalaisten ja erityisesti nuorten luottamuksen tulevaisuuteen eikä siksi nautti eduskunnan luottamusta.”

Lue koko puhe täällä.