Touko Aalto: Hallitus jatkoi budjettiriihessä tulevaisuudesta piittaamattomalla linjallaan

29.08.2018

Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto kritisoi hallituksen budjettiriihen tuloksia. Aallon mukaan hallitus ei korjannut virheitään eikä edelleenkään ota ilmastonmuutosta vakavasti.

Aallon mukaan hallituksen olisi pitänyt budjettiriihessä panostaa enemmän ilmastonmuutoksen vastaiseen työhön. Ilmastonmuutokseen puuttumisesta olisi Aallon mukaan saatu myös lisää liikkumavaraa panostaa köyhyyden torjumiseen ja koulutuspanostuksiin.

– Hallitus jatkaa tehottomien ja ympäristölle haitallisten vero- ja yritystukien kaatamista kankkulan kaivoon. Fossiilisen energian verotukiin käytetään myös ensi vuonna kolme kertaa niin paljon rahaa kuin uusiutuvan energian tukiin. Suomen on katkaistava riippuvuus fossiilisista polttoaineista, mutta tällä hallituksella ei siihen näytä kykyä löytyvän, Aalto sanoo.

– Ympäristölle haitallisten tukien leikkaaminen olisi edistänyt ilmastonmuutoksen torjumista ja samalla mahdollistanut enemmän panostuksia koulutukseen ja köyhyyden torjumiseen. Hallituksen tekemä turpeen verotuksen korotus on mitätön. Turpeen verotuki on Sipilän hallituksen kaudella yli puolitoistakertaistunut. Keskustan ja kokoomuksen kesäiset puheet ympäristön suojelemisesta ja ilmastonmuutoksen torjunnasta osoittautuivat taas katteettomiksi, Aalto sanoo.

Hallitus näyttää Aallon mukaan pyrkivät pesemään käsiään itse tekemistään valtavista leikkauksista perusturvaan ja koulutukseen. Hallituksen nyt tekemät panostukset tulee suhteuttaa hallituskaudella tehtyihin leikkauksiin.

– Hallitus toteuttaa johdonmukaisesti suunnitelmaansa, jossa hallituskauden aluksi tehdään isot leikkaukset koulutukseen ja ihmisten perusturvaan ja nyt, vaalien lähestyessä, esitellään ylpeänä pieniä paikkauksia. Oikeudenmukaista olisi ollut nyt korjata tehdyt virheet kunnolla. Leikkauksillaan hallitus on romuttanut koulutuksen perustaa ja sysännyt vähimmäisetuuksien indeksileikkauksilla kaikkein pienituloisimmat syrjään hyvästä talouskehityksestä, Aalto sanoo.

– Koulutuksesta ja tutkimuksesta on leikattu miltei 900 miljoonaa euroa. Business Finlandille ohjattu lisärahoitus ei mitenkään korvaa mittavia leikkauksia koulutuksen ja tutkimuksen perusrahoituksesta, Aalto sanoo.

– Hallituksen ammatilliselle koulutukselle suoma 15 miljoonaa euroa kalpenee ammatilliseen koulutukseen tehtyjen lähes 200 miljoonan euron leikkausten rinnalla. Ne ovat vähentäneet lähiopetusta ja heikentäneet nuorten mahdollisuuksia saada tarvitsemansa koulutus. Tämä virhe olisi pitänyt korjata eikä pistää avohaavan päälle laastaria, Aalto sanoo.