Touko Aalto: Hallitus on tekemässä peruuttamatonta virhettä

08.03.2018

Hallituksen antama esitys sote- ja maakuntauudistuksesta on Vihreiden puheenjohtaja Touko Aallon mukaan vakava virhe. Aallon mukaan sote-uudistuksen tavoitteena piti olla ihmisten terveys- ja hyvinvointieroja, hillitä kustannuksia sekä turvata saumattomat hoivaketjut.

– Hallitus on tekemässä peruuttamatonta virhettä, joka vaarantaa vakavasti suomalaisten palvelut. Hallitus aikoo tehdä sote-keskuksista terveysfirmoille raha-automaatteja. Sitä virhettä on vaikea korjata. Jos hallituksen sote-malli menee läpi, sillä vaarannetaan kaikkien ihmisten palvelut ja julkinen talous, Aalto sanoo.

– Asiantuntijoiden kritiikki on tyrmäävää. Tämä malli ei lyhennä jonoja, vaan korkeintaan siirtää niitä eri luukulle. Tämä malli ei vähennä ihmisten välistä eriarvoisuutta, vaan uhkaa jopa lisätä sitä. Hallituksen valinnanvapausmallin eli markkinamallin ongelma on se, että se ohjaa rahavirrat yksityisiin sote-keskuksiin ja kustannukset maakunnan liikelaitokseen. Maakuntamallin ongelma on se, että pitää päätös- ja rahoitusvallan ministeriöissä ja jättää maakunnille ainoastaan päätökset siitä, mistä leikataan kun rahat loppuvat, Aalto sanoo.

– Nyt on hallituspuolueiden kansanedustajilla viimeinen hetki painaa hätäjarrua, jotta sosiaali- ja terveysjärjestelmää ei rikota peruuttamattomalla tavalla. Vetoan erityisesti hallituspuolueiden kansanedustajiin, että jokainen heistä miettisi nyt tarkkaan, mikä on suomalaisille parasta, Aalto sanoo.