Touko Aalto: Hallitus tunnusti tosiasiat maakuntavaaleista, seuraavaksi ne on tunnustettava sote-esityksen ongelmista

26.06.2018

Vihreiden puheenjohtaja, kansanedustaja Touko Aalto kommentoi Juha Sipilän 26.6.2018 tiedotustilaisuutta sote-uudistuksesta.

– Vihdoinkin hallitus tunnustaa tosiasiat ja hyväksyy, että sote-uudistus lykkääntyy ja maakuntavaaleja ei voida järjestää alkuvuodesta 2019. Nyt hallituspuolueiden kansanedustajien tulisi tunnustaa tosiasiat myös hallituksen sote-esityksen ongelmista. Hallituksen sote-esitykseen leivottu markkinamalli pirstoo ja vaarantaa suomalaisten palvelut, kasvattaa kustannuksia eikä kavenna terveys- ja hyvinvointieroja, Aalto sanoo.

– Jos maakuntavaalit järjestetään toukokuussa 2019, tulee ne järjestää samaan aikaan eurovaalien kanssa. On ihmeellistä, että tähänkään vaalien yhdistämiseen pääministeri ei pysty sitoutumaan. Jos hallituksen on näin vaikeaa sitoutua edes vaalien ajankohtaan, voi kysyä, kannattaako koko mittavaa uudistusta sellaisen hallituksen voimin läpi viedä, Aalto sanoo.