Touko Aalto: Kokoomuksen markkinamalli on vaarallista uhkapeliä EU-oikeuden kanssa

04.06.2018

Vihreiden puheenjohtaja, kansanedustaja Touko Aallon mukaan on selvää, että kokoomuksen ajama sosiaali- ja terveyspalveluiden markkinamalli on pantava jäihin. Perustuslakivaliokunta, korkein hallinto-oikeus ja asiantuntijat ovat todenneet lausunnoissaan, että EU:n kanta soten markkinamalliin on selvitettävä notifioimalla ennen kuin valinnanvapauslainsäädäntö voi astua voimaan.

– Hallitus pelaa uhkapeliä suomalaisten palveluilla, jos se yrittää puskea soten markkinamallin läpi perustuslain rimaa hipoen ja mitättömällä enemmistöllä. Jos EU:n kantaa ei selvitetä notifioimalla, on vaarana, että myöhemmin hallituksen sote-malli todetaan EU:n kilpailulakien vastaiseksi. Silloin koko julkinen sote-järjestelmä vaarantuu ja voidaan jopa joutua korvausvastuuseen kilpailulainsäädännön rikkomisesta. “Toivotaan parasta” ei riitä, kun kyse on näin tärkeistä palveluista, Aalto sanoo.

– Suomalaisten palveluille markkinamallin hylkääminen olisi parannus. Se helpottaisi sote-uudistuksen tavoitteiden toteuttamista. Vahva julkisen sektorin vastuu koko palveluketjusta on tehnyt Suomen mallista tähänkin asti kustannustehokkaan. Markkinamalli rikkoisi tämän vahvuuden eikä korjaisi mitään nykyisiä ongelmia, jotka liittyvät erityisesti isoihin terveys- ja hyvinvointieroihin, Aalto sanoo.

– Kokoomuksen markkinamallin sotkeminen sote-uudistukseen on alkulähde suurimpaan osaan soten kohtaamista ongelmista. Sillä vaarannetaan ja pirstotaan suomalaisten palvelut ja kasvatetaan kustannuksia, Aalto sanoo.