Touko Aalto: Suomen on oltava maa, jossa kaveria ei jätetä

23.09.2017

Vihreiden puheenjohtaja, kansanedustaja Touko Aalto puhui Vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksessa turvapaikkapolitiikasta ja Vihreiden vaihtoehtobudjetista, joka nojaa Suomen uudistamiseen inhimillisesti ja pitkäjänteisesti.

Aalto totesi maailmassa olevan eniten pakolaisia sitten toisen maailmansodan ja kritisoi virallista Suomea selän kääntämisestä hätää kärsivien edessä. Hänen mukaansa keskusta ja kokoomus eivät halunneet jatkaa hallituksessa perussuomalaisten kanssa. Syynä tähän olivat arvot. Tuo ihmisoikeuslupaus on nyt lunastamatta. Hallituksen turvapaikkapolitiikka jatkuu yhtä kylmänä kuin se oli ennen hallituskriisiä.

– Olemme tienhaarassa. Joko jäämme historiaan sulkemalla oven niiltä, jotka apua mieltä pyytävät tai pitämällä huolta niistä, jotka pakenevat sotaa ja vainoa. Emme voi olla historian pimeällä puolella. Siksi Vihreiden valinta on selvä: Me autamme hätää kärsiviä, Aalto sanoi.

Aalto sanoi Vihreiden kannattavan pakolaiskiintiön nostoa ja perheenyhdistämisen helpottamista.

– Suomi ottaa tällä hetkellä 750 kiintiöpakolaista vuosittain. Se on melko tasan sen verran kuin manner-Suomen pienimmässä kunnassa, Keski-Suomen Luhangassa, on asukkaita. Me pystymme parempaan, Aalto sanoi.

– Helpotetaan perheenyhdistämistä. Nykyisen hallituksen säätämät tulorajat perheen saamiseksi turvaan ovat kohtuuttomat. Tästä kärsivät erityisesti naiset ja lapset. Me pystymme parempaan, Aalto jatkoi.

Aallon totesi myös historiallisen kuntavaalivoiton antavan Vihreille tilaisuuden vaikuttaa entistä paremmin suomalaisten arjen parantamiseen.

– Suomalaisten luottamus meihin velvoittaa ponnistelemaan entistä väkevämmin paremman huomisen puolesta. Sille työlle meidän on ansaittava suomalaisten luottamus teoillamme ympäri Suomen joka päivä yhä uudelleen, Aalto sanoi.

Aalto sanoi Suomen tarvitsevan kirkkaan vision tulevaisuuteen, jotta voidaan vastata aikamme vaikeimpiin kysymyksiin.

– Tämä maa ei kaipaa lisää eriarvoisuutta eikä koulutuksen nälkäkuurin jatkamista. Kuitenkin hallitus jatkaa leikkauslinjaansa, vaikka sen pitäisi tarttua rohkeasti isoihin uudistuksiin verotuksessa, työmarkkinoilla ja sosiaaliturvassa.

Aalto sanoi Vihreiden tulevan vaihtoehtobudjetissaan esittämään Suomen suunnalle tasapainoisen, tulevaisuuteen katsovan vaihtoehdon, joka panostaa koulutukseen ja osaamiseen ja rakentaa sellaista Suomea, jossa kaveria ei jätetä.

– Me haluamme kääntää tuloerot laskuun kohdistamalla veronkevennykset pienituloisimmille, Aalto sanoi.

Lue koko puhe täällä