Touko Aalto SuomiAreenalla: Trump ja Putin osoittavat, että tarvitsemme eurooppalaista johtajuutta

16.07.2018

Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto otti SuomiAreenassa pitämässään arvopuheessaan kantaa Yhdysvaltain ja Venäjän presidenttien vierailuun ja kertoi, mikä on Vihreille tärkein arvo politiikassa

Aallon mukaan tavoitteet hyvästä tulevaisuudesta eivät voi toteutua ilman kansainvälistä yhteistyötä.

– Me tarvitsemme eurooppalaista johtajuutta ilmastopolitiikassa, jotta tämä planeetta säilyy elinkelpoisena eivätkä miljardit ihmiset joudu pakenemaan kodeistaan. Maailmanlaajuisia ongelmia ei voida ratkaista ilman toimivaa, sääntöperusteista kansainvälistä järjestelmää, Aalto sanoi.

Yhteistyötä uhkaavat Aallon mukaan osaltaan presidentit Trump ja Putin, joille Aalto lähetti puheessaan terveiset.

– Toivottavasti olette nähneet, minkä puolella tämän maan ihmiset ovat. Toivottavasti teillä on ollut rohkeutta kuunnella vaatimuksia ihmisoikeuksista ja rauhasta, vapaudesta ja demokratiasta. Vaatimuksia tasa-arvosta ja kansainvälisestä yhteistyöstä, ilmastonmuutoksen torjunnasta ja heikompien puolustamisesta. Suomalaiset välittävät. Tulevaisuuden tähden toivon, että myös te välitätte, Aalto sanoi.

Aalto kuvasi Vihreiden tärkeimmäksi arvoksi vastuun kantamista ympäristöstä ja tulevaisuudesta. Siksi tarvitaan hyvinvointivaltion uudistamista, jotta sekä maapallo että ihmiset voidaan pelastaa.

– Vastuu ympäristöstä ja tulevaisuudesta vaatii meiltä hyvinvointivaltion uudistamista. Meidän on rakennettava maailman paras koulu, jotta Suomi voi menestyä muuttuvassa maailmassa. Meidän on uudistettava sosiaaliturva sellaiseksi, joka kantaa yrittäjää ja opiskelijaa, pätkätyöläistä ja sairaanhoitajaa. Meidän on sopeutettava tapamme tuottaa ja kuluttaa tämän ainoan planeetan kantokyvyn rajoihin. Vastuu tästä työstä on meillä, jotka täällä jo olemme, sillä tuleville sukupolville työn aloittaminen on jo liian myöhäistä, Aalto sanoi.

Aalto asetti Suomen ensi vuonna koittavan EU-puheenjohtajakauden tavoitteeksi ilmastonmuutoksen torjumisen ja luonnon monimuotoisuuden turvaamisen.

– Seuraavan hallituksen on nostettava ilmastonmuutoksen torjunta ja kuudennen sukupuuttoaallon pysäyttämisen Suomen ja koko EU:n kärkihankkeeksi. Vaadin, että tässä maassa puhutaan euromääräisen velan lisäksi vähintäänkin yhtä suurella painoarvolla ilmasto- ja ympäristövelasta, joka kasvaa jokainen päivä, jokainen kuukausi ja jokainen vuosi, Aalto sanoi.

Lue koko puhe osoitteessa: https://www.vihreat.fi/artikkeli/2018/07/touko-aallon-arvopuhe-suomiareenassa-1672018