Touko Aalto väistyy Vihreiden johdosta

24.10.2018

Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto luopuu puolueen puheenjohtajan tehtävästä. Aalto on ilmoittanut asiasta 24.10.2018.

– Olen pitkän ja huolellisen pohdinnan jälkeen tullut siihen lopputulokseen, että väistyn Vihreiden puheenjohtajan paikalta. Tarvitsen lisää aikaa toipumiseeni. Vihreät puolestaan tarvitsee puheenjohtajan, joka voi johtaa puolueen kohti vaaleja tässä ja nyt, Touko Aalto kirjoittaa Facebook-päivityksessään.

– Päätös ei ole helppo, mutta se on ainoa oikea. En pysty terveystilanteeni vuoksi palvelemaan joukkuettani. Sairastuin masennukseen vuosi sitten. Yritin kaikkeni, mutta sairaus eteni ja uupumus vei työkykyni. Lääkärin määräämä sairausloma kestää vuoden loppuun, Aalto kirjoittaa päivityksessään.

Vihreiden puoluesihteeri Lasse Miettinen kommentoi Aallon ilmoitusta 24.10.2018 Vihreiden puoluetoimistolla pidetyssä lehdistötilaisuudessa:

– Tämä on pysäyttävä uutinen. Touko on meille puheenjohtaja, työtoveri ja ystävä. Kunnioitamme syvästi Toukon rohkeutta tuoda esiin näin henkilökohtainen ja kipeä asia ja tehdä sen pohjalta oikeaksi katsomansa ratkaisut. Toivomme että Toukon esimerkki rohkaisee yhä useampaa tunnistamaan jaksamisensa rajat ja hakemaan apua ajoissa.

Aalto on kertonut ilmoittavansa paluunsa ajankohdasta ja seuraavista suunnitelmistaan myöhemmin.

– Annamme Toukolle nyt kaiken hänen tarvitsemansa ajan ja tuen toipumiseen. Touko on olennainen osa vihreää joukkuettamme ja hänellä on vielä uskomattoman paljon annettavaa maailman muuttamiseksi kohti parempaa, Miettinen toteaa.

– Haluan itse kiittää Toukoa hänen periksiantamattomasta työstään puolueen puheenjohtajana kuluneiden lähes puolentoista vuoden aikana. Touko ei ole väistänyt vastuuta, vaan heittäytynyt täydellä sydämellä ja kaikella tarmollaan työhön yhteisten tavoitteidemme puolesta. Hän on johtanut kuten lupasi: keskustellen, kuunnellen ja kohdaten toiset. Hän on valanut me-henkeä ja osallisuuden kokemusta kaikkialle ympärilleen. Toukon kanssa on ollut etuoikeus työskennellä, Miettinen sanoo.

Puheenjohtajan väistyessä kesken kauden on puolueen sääntöjen mukaisesti puoluevaltuuskunnan vastuulla valita uusi puheenjohtaja palvelemaan tehtävässä seuraavaan puoluekokoukseen eli ensi kesäkuuhun asti.

Puoluevaltuuskunta kokoontuu lauantaina 3.11. klo 11 Helsingissä valitsemaan uutta puheenjohtajaa. Valtuuskunnan jäsenet voivat kokouksessa ehdottaa puheenjohtajaksi henkilöä, joka on käytettävissä tehtävään. Kokouksen järjestelyistä tiedotetaan tarkemmin myöhemmin.

Aalto jatkaa sairauslomaa ja ilmoittaa töihin paluunsa ajankohdasta myöhemmin. Aalto ei tällä erää kommentoi asiaa Facebook-päivitystä enempää.