Vihreä eduskuntaryhmä kesäkokouksessa: Lapsia eriarvoistava politiikka pitää korjata jo budjettiriihessä

23.08.2018

Lähestyvät eduskuntavaalit ovat saaneet hallituspuolueetkin lupailemaan parempaa politiikkaa lapsille ja perheille. Vihreän eduskuntaryhmän mukaan hallituksen eriarvoistava politiikkaa osuu erityisesti lapsiin. Tilannetta pitää korjata heti ensi viikon budjettiriihessä – ei vasta vaalien jälkeen.

Hallituksen edelleen voimassa olevat indeksileikkaukset perusturvaan koskettavat niitä noin 100 000 alaikäistä lasta, joiden vanhemmat ovat köyhiä ja elävät ainakin osittain sosiaaliturvan varassa. Moni lapsi jää syrjään, kun heillä ei ole varaa harrastaa tai osallistua koulun retkelle. Pelastakaa Lasten selvityksen mukaan lähes 70 % vähävaraisten perheiden lapsista kertoi joutuneensa kiusatuksi alakoulussa. Hallituksen politiikka pahentaa tilannetta.

– Hallitus on leikannut eniten juuri pienituloisimmilta ja sen politiikka osuu kipeästi köyhien perheiden lapsiin. Hallituksen köyhyyspaketti on silmänkääntötemppu. Se on vain kolmannes siitä, mitä indeksileikkaukset vievät köyhiltä ensi vuonna ja vain kymmenesosa siitä, mitä ne vievät köyhiltä koko hallituskaudella. Talouden kasvaessa hallitus kaivaa rahaa veronkevennyksiin, mutta ei indeksileikkausten perumiseen, sanoo eduskuntaryhmän toinen varapuheenjohtaja ja Kaakkois-Suomen vaalipiirin kansanedustaja Heli Järvinen.

– Olen samaa mieltä pääministerin kanssa siitä, että etuuksia on politiikassa helppo jakaa. En vain koskaan olisi uskonut, että keskustavetoiselle hallitukselle olisi näin helppoa jakaa etuuksia varakkaille ja leikata niitä pienituloisilta, Järvinen sanoo.

Vihreät haluaa tehdä perhevapaauudistuksen, joka parantaa äitien tasa-arvoa työelämässä ja isien mahdollisuutta osallistua lapsen arkeen sekä lisää valinnanvapautta.

– Keskusta ja kokoomus ovat julistaneet haluavansa tehdä perhevapaauudistuksen. Jos molemmat kerran kannattavat perhevapaiden uudistamista, missä viipyvät päätökset? Hallituksella olisi ollut monta mahdollisuutta toteuttaa tasa-arvoa työelämässä ja perheissä edistävä perhevapaauudistus. Vihreät ovat valmiita tekemään uudistuksen, jota hallitus ei ole saanut aikaan, sanoo eduskuntaryhmän puheenjohtaja Krista Mikkonen.

Hallitus on romuttanut leikkauksillaan koulutuksen tasa-arvoa.

– Me haluamme pitää huolta siitä, että kaikki lapset pysyvät mukana ja saavat mahdollisuudet hyvään elämään. Siksi haluamme palauttaa kaikille lapsille tasa-arvoisen oikeiden varhaiskasvatukseen ja palauttaa ryhmäkoot ennalleen. Päätöksillään hallitus on työntänyt syrjään juuri ne lapset, jotka hyötyisivät varhaiskasvatuksesta eniten. Ammatilliseen koulutukseen on palautettava resursseja, jotta lähiopetusta voidaan järjestää riittävästi. Vihreät haluaa tehdä toisen asteen opinnoista aidosti maksutonta, jotta yhdenkään nuoren opinpolku jää varallisuudesta kiinni, sanoo Vihreän eduskuntaryhmän ensimmäinen varapuheenjohtaja Olli-Poika Parviainen.