Vihreä eduskuntaryhmä kesäkokouksessaan: Jokainen euro budjetissa on arvovalinta

30.08.2017

Vihreä eduskuntaryhmä lähetti kesäkokouksestaan Helsingistä terveiset budjettiriiheen kokoontuvalle hallitukselle. Vihreät vaatii merkittäviä panostuksia koulutukseen ja osaamiseen yritystukia karsimalla sekä perhevapaiden uudistamista tähän päivään.

– Nyt tarvitaan oikeudenmukainen tulevaisuusbudjetti. Suomi pärjää panostamalla osaamiseen, ehkäisemällä syrjäytymistä ja ottamalla harppauksia kohti hiilineutraalia Suomea. Ei ole oikein, että hallitus on leikkauksillaan murentanut koulutuksen tasa-arvoa, suomalaisten osaamista ja pienituloisten sosiaaliturvaa, Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto sanoi Vihreän eduskuntaryhmän kesäkokouksessa.

Vihreiden mukaan hallituksen olisi nyt korkea aika perua historialliset leikkaukset koulutukseen. Rahat siihen löytyvät budjetin sisältä perkaamalla ympäristölle haitallisia tukia ja tehottomia yritystukia.

– Nyt tarvitaan tuntuvaa panostusta koulutukseen ja osaamiseen. Taloustilanteessa on hyvän käänteen merkkejä, mutta tulevaisuuden menestys ja hyvinvointi turvataan vain pitämällä huolta suomalaisesta osaamisesta. Vihreät korvaisivat kaikki leikkaukset, joita hallitus on tehnyt koulutukseen aina varhaiskasvatuksesta korkea-asteelle, Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Krista Mikkonen sanoi.

– Jokaiselle yritystuelle löytyy kyllä aina äänekäs puolustaja, joka tuesta hyötyy. Se ei riitä syyksi jättää niiden perkaaminen tekemättä. Tehottomat yritystuet jarruttavat elinkeinojen uudistumista ja ilmastonmuutoksen vastaista taistelua sekä syövät rahat, joille olisi parempaa käyttöä, Aalto sanoi.

Vihreät odottaa hallitukselta tuloeroja kaventavaa verokokonaisuutta ja helpotusta pienituloisten arkeen.

– Hallitus on pistänyt talouden tasapainottamisen suurimmiksi maksajiksi työttömät, eläkeläiset ja opiskelijat sekä toisaalta julkisen sektorin pienipalkkaiset työntekijät. Julkisen sektorin naisvaltaisilla aloilla lomarahaleikkaukset ovat tuntuneet kukkarossa jo tänä kesänä. Oikeudenmukaista ei ole, että tässä tilanteessa lähdettäisiin keventämään suurituloisimpien verotusta. Solidaarisuusveron jatkaminen nykymuodossaan on oikein, Aalto sanoi.

Perhevapaauudistus ei voi odottaa

Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan hallitus olisi lopultakin tarttumassa perhevapaiden uudistamiseen.

– Nykyjärjestelmän ongelmat ovat olleet tiedossa jo pitkään. Uudistus ei voi enää odottaa. Naisten asema työelämässä ei vahvistu eikä isien tasavertainen vanhemmuus toteudu ilman koko perhevapaajärjestelmän perusteellista uudistamista, Mikkonen sanoi.

– Odotamme hallitukselta uudistusta, joka lisää tasa-arvoa, perheiden valinnanvapautta ja järjestelmän joustavuutta. Pelkkä kotihoidontuen viilaaminen ei riitä, vaan tarvitaan kokonaisvaltainen uudistus, Mikkonen jatkoi.

– Vihreät haluaa rakentaa lapsiystävällistä Suomea, jossa panostetaan lapsiperheiden palveluihin ja pidetään laadukas koulutus varhaiskasvatuksesta alkaen kaikkien lasten saatavilla. Se torjuu parhaiten lasten ja nuorten syrjäytymistä, Aalto päätti.

Vihreät esittelee myöhemmin syksyllä oman vaihtoehtobudjettinsa.