Vihreä eduskuntaryhmä tarttuu Haaviston haasteeseen ja julkaisee kansanedustajien lobbaustiedot

28.09.2017

Vihreä eduskuntaryhmä tarttuu presidenttiehdokas Pekka Haaviston lauantaina esittämään haasteeseen kansanedustajien lobbaustietojen julkistamisesta. Vihreiden eduskuntaryhmä päätti asiasta tänään ryhmäkokouksessaan. Haavisto haastoi kaikki kansanedustajat, pääministerin, ministerit ja presidentin tekemään samoin.

Hallituksessa ollessaan Vihreiden ministerit ovat jo tähän asti julkaisseet lobbaustietonsa. Samoin Vihreä eduskuntaryhmä on julkaissut vuosikertomuksessaan kaikki tapaamiset eduskuntaryhmän kanssa. Jatkossa myös kaikki yksittäiset Vihreiden kansanedustajat julkaisevat lobbaustietonsa.

– Päätttäjien toiminnan avoimuus on Vihreille keskeinen arvo. Julkistamalla omat lobbaustietomme haluamme edistää avoimuuden toteutumista. Suomeen pitäisi myös luoda julkinen lobbausrekisteri, joka koskisi kaikkia kansanedustajia, ministereitä ja tasavallan presidenttiä. Sen toteutumista odotellessa Vihreä eduskuntaryhmä haluaa ryhtyä heti toimeen omalta osaltaan, Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Krista Mikkonen sanoo.

Mikkosen omat lobbaustiedot löytyvät jo hänen kotisivuiltaan. Tietojen julkistamisessa on kuitenkin Mikkosen mukaan tärkeää vetää raja lobbauksen ja yksityisten kansalaisten yhteydenottojen välillä.

– Kansanedustajia käy tapaamassa myös paljon tavallisia kansalaisia, joiden nimiä ei ole perusteltua julkaista. Esimerkiksi lastensuojelun asiakkaalla, omassa maassaan vainon kohteeksi joutuneella tai perheväkivallan uhrilla tulee olla oikeus tavata kansanedustajaa ilman, että hänen nimensä päätyy julkisuuteen, Mikkonen sanoo.