Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Krista Mikkonen antaa Toivolalle vakavat moitteet

28.09.2018

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Krista Mikkonen antaa vakavat moitteet kansanedustaja Jani Toivolalle hänen toiminnastaan perehdyttyään Toivolan antamiin selvityksiin.

– Olen tänään keskustellut puhelimitse Toivolan kanssa ja esittänyt hänelle vakavat moitteet. Kansanedustajan tehtävässä on kyse luottamuksesta. On selvää, että huolimattomuuteen ja leväperäisyyteen ei ole varaa missään kansanedustajan tehtäviin sisältyvien etujen käytössä. Vaikka eduskunnan sääntöjä ei olisikaan rikottu, on toiminta paheksuttavaa. Tällaiset tilanteet ovat omiaan heikentämään ihmisten luottamusta politiikkaan ja päättäjiin. Siksi moitteet ovat tarpeen, Mikkonen sanoo.

– Pidän tärkeänä sitä, että Toivola on havainnut ja myöntänyt virheensä ja ryhtynyt korjaaviin toimenpiteisiin. Asioiden avoin selvittäminen ja virheiden korjaaminen on nyt ensisijaista, Mikkonen sanoo.

Aiemmin Vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Olli-Poika Parviainen ilmoitti eduskuntaryhmän laativan selkeät eettiset pelisäännöt, jotta vastaavia tilanteita ei jatkossa synny. Mikkonen vahvistaa pelisääntöjen olevan valmistelussa.