Vihreät: Kuukautisköyhyyteen on puututtava!

26.09.2020

Vihreät kannattaa kuukautis- ja inkontinessisuojien arvonlisäveron laskemisesta 24 prosentista 10 prosenttiin. Samaan aikaan on selvitettävä mahdollisuutta tarjota ilmaisia kuukautisvälineitä niitä tarvitseville.

– Kenenkään ei tulisi joutua valitsemaan, käyttääkö rahansa ruokaan vai kuukautisvälineisiin. Kuukautissuojista maksetaan 24 prosentin arvonlisävero, kun taas esimerkiksi apteekissa myytävistä terveystuotteista maksetaan veroa vain 10 prosenttia ja ruoasta 14 prosenttia. Kuukautissuojien verotusta tulisikin laskea lääkkeiden tasolle, sillä kyse ei ole mistään huvituksesta, vaan aidosta tarpeesta, vaatii Vihreiden varapuheenjohtaja Fatim Diarra.

– Kuukautisiin liittyvään taloudelliseen epätasa-arvoon on tärkeä puuttua. Esimerkiksi Skotlanti on päättänyt tarjota ilmaisia terveyssiteitä ja tamponeja niitä tarvitseville. Suomessa tulisi myös harkita ilmaisten kuukatisvälineiden tarjoamista niitä tarvitseville. Ilmaisia kuukautisvälineitä voisi olla tarjolla esimerkiksi kouluissa ja terveyskeskuksissa, jotta ne olisivat helposti ihmisten saatavilla, ehdottaa Vihreiden nuorten puheenjohtaja Amanda Pasanen.

– Kuukautisköyhyys on edelleen tabu ja vain vähän on tehty siihen puuttumiseksi. Kuukautisten hinta saattaa olla etenkin monille vähävaraisille merkittävä. Terveyssiteisiin ja tamponeihin kuluu helposti useita euroja joka kuukausi. Markkinoilla on myös kuukautiskuppi, joka kestää käytössä vuosia. Vuodon itseensä keräävä kuppi tyhjennetään, pestään ja käytetään uudelleen. Ekologista, turvallista ja taloudellista! toteaa Diarra.

– Jokaisella tulee olla oikeus valita itse omat kuukautisvälineensä oli kyseessä sitten kuukuppi, tamponit tai terveyssiteet. Kaikki kuukautisvälineet eivät sovi kaikille. Meidän tulee Suomessa olla edelläkävijöitä kuukautisköyhyyten liittyvän tabun rikkomisessa ja turvattava kaikilla oikeus hyviin kuukautisiin taloudellisista resursseista riippumatta, vaatii Pasanen.

Vihreiden puoluehallitus hyväksyi kannanoton kokouksessaan 25.9.2020.