Vihreät rikkoivat kuntavaaleissa ehdokasennätyksen

09.03.2021

Vihreillä tulee olemaan kuntavaaleissa enemmän ehdokkaita kuin koskaan aikaisemmin. Vihreät ylitti viime vaalien ehdokasmäärän ja tulee asettamaan ehdokkaita myös useampaan kuntaan kuin koskaan ennen. Tiistaina vaalilistojen sulkeutuessa Vihreillä oli viimeisimpien tietojen mukaan ainakin 2676 ehdokasta. Viime kuntavaaleissa 2017 ehdokkaita oli 2600.

Luku perustuu vihreiden vaaliasiahenkilöiltä saatuihin tietoihin kuntien keskusvaalilautakunnille 9.3. klo 16 mennessä toimitetuista ehdokaslistoista.

– Näissä kuntavaaleissa on kyse siitä, päätämmekö yhdessä rakentaa parempaa huomista. Vielä aiempaakin useampi on nyt vastannut kyllä ja asettunut ehdolle Vihreiden listalle, iloitsee Vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo.

Täyden ehdokaslistan Vihreät asettavat kuudessa suuressa kaupungissa – Helsingissä, Espoossa, Tampereella, Vantaalla, Turussa ja Jyväskylässä. Yhdeksässä kunnassa asetetaan myös vihreitä ehdolle ensimmäistä kertaa ikinä, kuten eteläpohjalaisella Evijärvellä, Pirkanmaalla Virroilla ja Lapissa Posiolla. Jo yli 90 prosenttia suomalaisista asuu kunnissa, joissa voi äänestää vihreitä.

– Tulevat kuntavaalit liikuttavat ihmisiä, vaikka ehdokkaat joutuvatkin kampanjoimaan koronan varjossa. Meillä on ratkaistavana ilmastokriisi, luontokato ja ihmisille tärkeiden arjen palveluiden tulevaisuus. Tämä näkyy innostuksessa lähteä ehdolle, ja uskon että se tulee näkymään myös vaaliuurnilla, Ohisalo toteaa.

Vihreät tekivät myös vuonna 2017 kuntavaalien ehdokasennätyksen. Silloin Vihreät oli myös vaalipäivänä suurin voittaja.

– Tähtäämme myös tänä keväänä entistä parempaan kuntavaalitulokseen. Vaikka vaaleja jouduttiin koronatilanteen vuoksi lykkäämään kesäkuulle, pysyvät vihreät aiheet ajankohtaisina ja lähellä ihmisten sydäntä, Vihreiden puoluesihteeri Veli Liikanen toteaa.

Sukupuolensa ilmoittaneista Vihreiden ehdokkaista on 60 prosenttia on naisia, 39,5 prosenttia miehiä ja 0,5 % muita. Ehdokkaiden keski-ikä on 44 vuotta ja suurin ikäryhmä on 36–45-vuotiaat (31,7 % ehdokkaista).

– Vaalien siirtymisen vuoksi myös Vihreät jatkaa ehdokashankintaa, eli lopulliset ehdokasmäärät tulevat vielä kasvamaan. Tavoitteemme jättää historian suurimmat listat toteutui kuitenkin jo alkuperäiseen takarajaan mennessä, Liikanen iloitsee.

Edit 9.3.2021 klo 17:52: muokattu otsikko ”rikkovat” muotoon ”rikkoivat”.