Vihreiden puheenjohtajaksi valittiin Touko Aalto

17.06.2017

Vihreiden puoluekokous valitsi puheenjohtajaksi kaudelle 2017–2019 Touko Aallon.

Aalto on 33-vuotias kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu Jyväskylästä. Tähän asti Aalto on toiminut muun muassa puolueen varapuheenjohtajana.

– Me olemme joukkue, jossa jokainen on merkityksellinen. Joukkue, jossa kaikki ovat enemmän kuin nimiä listassa. Vain sillä tavalla voimme olla tätä maata muuttava voima. Vain sillä tavalla voimme voittaa suomalaisten tuen taaksemme, Aalto sanoi kiitospuheessaan.

Puoluekokous valitsi puheenjohtajan jäsenäänestyksen tuloksen mukaisesti. Jäsenäänestyksessä annettiin 5 778 ääntä. Äänistä hylättyjä oli 9 ja hyväksyttyjä ääniä täten 5 769. Äänestysprosentti oli 66 %.

Uusi puheenjohtaja pitää puoluekokouksessa linjapuheen sunnuntaina 18.6. klo 12.00. Lisätietoa puoluekokouksesta osoitteessa www.vihreat.fi/puoluekokous.

Jäsenäänestys toteutettiin siirtoäänivaalitavalla. Siinä äänestäjät merkitsevät äänestyslippuun yhden tai useamman ehdokkaan paremmuusjärjestykseen. Jos yksikään ehdokas ei saa yli puolta ensisijaisista äänistä, karsiutuu vähiten ensisijaisia ääniä saanut ehdokas pois ja häntä äänestäneiden äänet siirtyvät jäljellä oleville ehdokkaille äänestyslippuihin merkityn paremmuusjärjestyksen mukaan. Tätä jatketaan, kunnes jollekin ehdokkaalle kertyy yli puolet äänistä ja hän siten voittaa äänestyksen. Aalto voitti enemmistön äänistä viidennellä laskentakierroksella. Äänestyksen täydelliset tulostiedot löytyvät alta.
JÄSENÄÄNESTYKSEN TULOS

1. laskentakierros

Touko Aalto: 2 046
Mika Flöjt: 230
Emma Kari: 1 269
Krista Mikkonen: 773
Maria Ohisalo: 1 181
Olli-Poika Parviainen: 270

Kukaan ehdokas ei saanut enemmistöä. Tällöin vähiten ääniä saanut (Flöjt) karsittiin ja hänen äänensä siirrettiin jäljelle jääneille ehdokkaille.

2. laskentakierros

Touko Aalto: 2 100
Emma Kari: 1 323
Krista Mikkonen: 841
Maria Ohisalo: 1 220
Olli-Poika Parviainen: 285

Kukaan ehdokas ei saanut enemmistöä. Tällöin vähiten ääniä saanut (Parviainen) karsittiin ja hänen äänensä siirrettiin jäljelle jääneille ehdokkaille.

3. laskentakierros

Touko Aalto: 2 214
Emma Kari: 1 361
Krista Mikkonen: 902
Maria Ohisalo: 1 290

Kukaan ehdokas ei saanut enemmistöä. Tällöin vähiten ääniä saanut (Mikkonen) karsittiin ja hänen äänensä siirrettiin jäljelle jääneille ehdokkaille.

4. laskentakierros

Touko Aalto: 2 649
Emma Kari: 1596
Maria Ohisalo: 1 524

Kukaan ehdokas ei saanut enemmistöä. Tällöin vähiten ääniä saanut (Ohisalo) karsittiin ja hänen äänensä siirrettiin jäljelle jääneille ehdokkaille.

5. laskentakierros

Touko Aalto: 3 489
Emma Kari: 2 111

Aalto sai laskentakierroksella enemmistön äänistä ja voitti jäsenäänestyksen.