Vihreiden talousarvioaloitteissa panostetaan koulutukseen ja torjutaan eriarvoisuuden kasvua

29.09.2017

Vihreä eduskuntaryhmä jätti tänään 71 talousarvioaloitetta valtion ensi vuoden budjetin käsittelyyn. Aloitteissa muun muassa panostetaan satoja miljoonia koulutukseen, vähennetään köyhyyttä, karsitaan ympäristölle haitallisia tukia ja nostetaan kiintiöpakolaisten määrää. Talousarvioaloitteiden lisäksi Vihreä eduskuntaryhmä jättää toimenpidealoitteita osana vaihtoehtobudjettiaan.

– Hallitus kasvattaa tuloeroja ja rapauttaa suomalaisen koulutuksen perustaa. Näin ei tarvitse olla. Samoilla euroilla on mahdollista tehdä toisenlaisia valintoja. Tämä maa ei kaipaa lisää eriarvoisuutta eikä koulutuksen pohjan rapauttamista. Vihreät haluaa rakentaa Suomea, jossa tuloeroja kavennetaan ja koulutuksen tasa-arvo turvataan, Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto sanoo.

Vihreät haluaa vaihtoehdossaan vähentää köyhyyttä korottamalla opintotukea, perumalla sosiaaliturvan leikkaukset ja keventämällä pienituloisten verotusta.

– Vihreät kohdistaisi veronkevennykset pienituloisimmille. Esitämme 260 miljoonan euron panostusta kunnallisveron perusvähennyksen korottamiseen. Tämä tasaisi tuloeroja ja auttaisi sekä työn ulkopuolella olevia että pienipalkkaisia suomalaisia. Tuloeroihin Vihreät puuttuisi myös perumalla sosiaalietuuksien indeksien leikkaukset sekä korottamalla opintotukea 100 miljoonalla eurolla, Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Krista Mikkonen sanoo.

Vihreiden vaihtoehdossa esitetään mittavia panostuksia koulutukseen.

– Hallitus on tehnyt historiallisen suuret leikkaukset koulutukseen. Suomella ei ole varaa karsia tulevaisuuden rakennusaineista. Vihreät esittää vaihtoehtobudjetissaan yli puolen miljardin euron lisärahoitusta päivähoitoon, peruskouluun, toisen asteen koulutukseen ja korkeakoulutukseen, Mikkonen sanoo.

Vihreät jätti tukun aloitteita ympäristölle haitallisten ja tehottomien yritys- ja verotukien karsimiseksi. Vihreät esittää esimerkiksi teollisuuden energiaveron palautuksen poistoa ja turpeen verotuen pienentämistä. Lisäksi Vihreät esittää kaivosveron käyttöönottoa.

– Hallitus on hakenut leikkauskohteita lähes jokaiselta yhteiskunnan sektorilta. Yritystukiin ei kuitenkaan ole koskettu pitkällä tikullakaan. Päinvastoin, niitä on jopa lisätty. Vihreät esittää ympäristölle haitallisten tukien ja yritystukien karsimista noin 800 miljoonalla eurolla. Esimerkiksi teollisuuden energiaverojen palautuksiin käytetään enemmän rahaa kuin mitä ammatillisesta koulutuksesta on leikattu, Mikkonen sanoo.

Aloitteet rakentavat pohjaa Vihreiden vaihtoehtobudjetille, joka julkistetaan lokakuussa. Vihreiden vaihtoehtobudjetissa esitellään Suomen suunnalle tasapainoinen, tulevaisuuteen katsova vaihtoehto, joka panostaa koulutukseen ja osaamiseen. Sen tavoite on rakentaa sellaista Suomea, jossa kaveria ei jätetä.