Ville Niinistö puoluekokouspuheessaan: Suomen tarina on tarina sukupolvien vastuusta

17.06.2017

Vihreiden väistyvä puheenjohtaja Ville Niinistö piti tänään Tampereella järjestettävässä puoluekokouksessa linjapuheen, jossa hän korosti lupauksen paremmasta huomisesta olevan Suomen tarinan keskiössä.

– Suomen tarina on tarina peruskouluksesta, kansaneläkkeestä ja äitiyspakkauksesta. Tarina sivistyksestä ja hyvästä koulutuksesta kaikille, tarina ihmisten nostamisesta köyhyydestä. Tarina toistemme löytämisestä, ihmisyydestä ja kumppanuudesta hädän hetkellä, vaikeuksienkin jälkeen tai sodan hetkellä. Tarina maamme luonnosta, sen metsistä ja kirkkaista vesistä, saimaannorpasta ja merikotkasta, Niinistö sanoi.

Niinistön mukaan tärkeiden asioiden arvo huomataan usein vasta silloin, kun ne ovat uhattuina.

– Me pidämme liian usein arvokkaita asioita itsestäänselvyyksinä. Tasa-arvo. Edistys. Solidaarisuus. Hyvinvointivaltion arvot. Huolenpito heikompiosaisista, yhtäläiset mahdollisuudet kaikille kouluttautua, tehdä työtä ja pitää huolta omasta ja läheistensä terveydestä. Meidän on puolustettava sitä, mikä on arvokasta, uudistamalla yhteiskuntaamme kestävästi, Niinistö sanoi.

Niinistö totesi maailman olevan murroksessa digitalisaation, automaation ja tietoyhteiskunnan kehittyessä. Siksi juuri tänä päivänä tarvitaan edistyksen puolestapuhujia. Uhoksi kääntyvä kansallismielisyys ei ole Niinistön mukaan ratkaisu nykyajan ongelmiin.

– Juuri nyt tarvitaan edistyksen puolustajia. Puolueita, jotka kokoavat tulevaisuuteen luottavaisesti katsovaa, inhimillistä politiikkaa tukevaa enemmistöä. Meidän Vihreiden on oltava juuri tänä aikana kirkas ääni tasa-arvolle ja edistykselle. Ja se, jos jokin, on suomalaista, Niinistö sanoi.

Niinistö muistutti puoluekokousta tasa-arvon edistämisen tärkeydestä.

– Vihreät on feministinen puolue, jonka tehtävä on rikkoa lasikattoja Suomessa ja autettava niiden rikkomisessa maailmalla. Jotta meidän tyttömme voivat kasvaa maassa, jossa heidän unelmansa ovat ihan samanarvoisia kuin poikien, ja jotta poikamme voivat kasvaa maassa, jossa he voivat unelmoida muustakin kuin työkeskeisestä elämästä. Lasikatot on rikottava aina uudestaan ja uudestaan, Niinistö sanoi.

Niinistö sanoi Vihreiden nousseen kuntavaaleissa koko maan puolueeksi.

– On myöhäistä kysyä, miten tehdä Vihreistä koko maan puolue. Me teimme sen jo. Kuntavaalivoitto tehtiin tasaisesti koko maassa. Saimme valtuutettuja kymmeniin uusiin kuntiin ja nousimme kaikissa suurissa kaupungeissa yli 10 prosentin kannatuksen, Niinistö sanoi.

Niinistö lopetti puheensa kiittäen Vihreitä kuluneista vuosista.

– Olen ollut puheenjohtajana kuusi vuotta. Paljon on saavutettu. Uusi sukupolvi on noussut. Silloin liikkeellä on tulevaisuutta. Tämä aika on ollut usein raskasta, usein on myös naurettu. Mutta olen elänyt joka sekunnin, täysillä – teidän kanssanne. Te olette kantaneet minua harteillanne, Niinistö sanoi.

Lue koko puhe täällä.