Ville Niinistö: Tasa-arvoisen oppimispolun perusta on rapautunut – se on ensin laitettava kuntoon

28.02.2018

Vihreiden Ville Niinistö korosti 28.2.2018 pitämässään ryhmäpuheenvuorossa sitä, että Sipilän hallituksen koulutuspolitiikka on ollut täysi fiasko.

– Koulutusasteen nostaminen on ollut Suomen koulutuspolitiikan pitkä linja aina tähän hallitukseen saakka. Nyt hallitus on leikannut tavalla, joka murentaa tasa-arvoisen oppimispolun perustaa. Lapsiasiainvaltuutetun mukaan voimme puhua jo rakenteellisesta välinpitämättömyydestä. Hallitus tekee lasten luokkayhteiskuntaa silmiemme edessä. Vihreät ei hyväksy koulutuksen eriarvoistumista. Hyvä oppimispolku kuuluu jokaiselle lapselle, Niinistö korosti puheessaan.

Vihreiden mielestä tarvitaan kolmen askeleen ohjelma lasten luokkayhteiskunnan torjumiseksi. Ensin on peruttava Sipilän hallituksen tasa-arvoa murentavat koulutusleikkaukset ja laitettava oppimisen edellytykset kuntoon. Sen jälkeen on lisättävä maksuttomuutta ottamalla käyttöön maksuton varhaiskasvatus kaikille 5-vuotiaille ja koko toiselle asteelle. Kolmanneksi on laajennettava esiopetus kaksivuotiseksi alkamaan jo 5-vuotiailla ja pidennettävä oppivelvollisuutta toiselle asteelle.

Niinistö korosti sitä, että ensin on kuunneltava opettajien ja lastenhoitajien huolia olosuhteiden rapautumisesta.

– Opettajia on kuunneltava, jotta olosuhteet saadaan kuntoon. Päiväkoteihin, kouluihin ja toiselle asteelle tarvitaan enemmän opettajia ja lastenhoitajia, hyvät opetustilat, riittävä erityisopetuksen ja opinto-ohjauksen tuki sekä pienemmät ryhmäkoot.Oppimispolun perusta on rapautunut, se on ensin laitettava kuntoon, Niinistö sanoi puheessaan.

Niinistö kritisoi erikseen opetusministeripuoluetta kokoomusta, joka on julkisuudessa väittänyt muuttaneensa koulutuspolitiikkansa suuntaa paremmaksi.

Kokoomus ei opetusministeripuolueena voi väittää muuttavansa koulutuspolitiikkansa suuntaa, kun se ei ensin ole edes valmis korjaamaan sitä, mitä se on itse rikkonut. Osassa koulutusasteita leikkaukset vain syvenevät: monissa amiksen oppilaitoksissa viime vuoden leikkaukset ovat yhä vasta vain osin ajettuna toimintaan, kun oppilaitos syö pääomiaan. Lähiopetuksen määrä supistuu entisestään. Hokkuspokkustemput eivät nyt riitä. Pysyvän rahoituksen leikkausta ei korvaa kymmenen kertaa pienempi hankerahalla annettu laastari. Tarvitaan iso suunnanmuutos, Niinistö sanoi.

Lue koko puhe.