Touko Aalto: Vihreät jättää välikysymyksen koulutuksen eriarvoistumisesta

02.12.2017

Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto kritisoi Vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksessa hallitusta välinpitämättömyydestä koulutuksen eriarvoistumisen edessä. Aalto sanoi Vihreiden haastavan hallituksen tekemällä välikysymyksen koulutuksen eriarvoistumisesta.

– Hallitus ei ole ottanut vakavasti koulutuksen eriarvoistumista. PISAn kaltaisissa koulutusvertailuissa näkyy, että koulutuksen tasa-arvo on heikentynyt. Asuinalueen, kotitaustan ja sukupuolen merkitys on kasvanut oppimistuloksissa. Liian moni valmistuu peruskoulusta ilman riittävää lukutaitoa. Liian moni putoaa opintieltä kesken toisen asteen. Liian moni syrjäytyy yhteiskunnasta ja työelämästä kokonaan, Aalto sanoi.

– Siksi Vihreät jättää pian välikysymyksen koulutuksen eriarvoistumisesta. Se on tehtävä, koska Sipilän hallituksen välinpitämättömyys koulutuksen tasa-arvosta täytyy haastaa, Aalto sanoi.

– Talouskasvun seurauksena syntyvää liikkumavaraa hallitus käyttää hyvätuloisille kasautuviin veronkevennyksiin, mutta koulujen arjen, opettajien työtaakan ja lastemme tulevaisuuden se unohtaa, Aalto sanoi.

– Varallisuuserojen ja köyhyyden kasvu yhdistettynä eriarvoistuvaan koulutukseen on perintö, jota me emme voi jättää jälkeemme, Aalto sanoi.

Aalto kertoi Vihreiden haluavan politiikallaan rakentaa lapsiystävällistä Suomea. Puoluevaltuuskunnan kokouksessa hyväksytään Lukeva Suomi -teesit, joilla pyritään parantamaan lasten ja nuorten lukutaitoa.. Aallon mukaan jokainen voi kantaa kortensa kekoon lukemalla lapsille.

– Sen lisäksi, että puolustamme koulutuksen määrärahoja eduskunnassa, kunnissa, vanhempaintoimikunnissa, mielenosoituksissa ja yliopistoissa, voimme levittää yhdessä lukemisen iloa. Luetaan lapsille. Luetaan yhdessä heidän kanssaan. Mennään yhdessä kirjastoon. Mennään mukaan tarinoiden maailmaan, Aalto sanoi.

Lue koko puhe täällä.