Maria Ohisalo: Leikkauslistojen sijaan tarvitsemme elvytystoimia

24.04.2020

Vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo puhui etänä pidetyssä Vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksessa 25.4. ajankohtaisesta poikkeustilanteesta ja Suomen tiestä pois kriisistä.

Maria Ohisalo nosti puheessaan esille tarpeen torjua samaan aikaan koronakriisiä ja ilmastonmuutosta. Ohisalo korostaa, että nyt tehtävät elvytystoimet ovat tässä avainasemassa.

–Koronan jälkeen maailma ei ole ennallaan. Me olemme tienhaarassa sen suhteen, mihin tästä jatketaan. Leikkauslistojen sijaan tarvitsemme elvytystoimia, joilla Suomi rakennetaan uudelleen. Uudelleenrakennus on tehtävä niin, että yhteiskunta kestää kriisejä ja on ekologisesti kestävällä pohjalla, Ohisalo toteaa.

Ohisalo nostaa esille elvytyskohteita, jotka tukevat omalta osaltaan tavoitetta tehdä Suomesta hiilineutraali vuonna 2035: raidekorjaushankkeet, joukkoliikenneinfraan investoimisen, energiaremonttien tukemisen sekä kävelyn ja pyöräilyn edistämisen.

–Koko Suomen rataverkkoa on kehitettävä. Tavoitetason on oltava riittävän kunnianhimoinen. Ei vähempää eikä enempää kuin kaikki sellaiset raidekorjaushankkeet, jotka tänä vuonna voitaisiin toteuttaa, on myös toteutettava, Ohisalo toteaa.

Elvytyksen yhteydessä taloyhtiöitä, kuntia ja yksityisiä toimijoita voidaan kannustaa kestäviin ratkaisuihin.

–Energiaremonteilla voidaan auttaa niin kerrostaloissa, rivitaloissa kuin omakotitaloissakin asuvia ihmisiä pienentämään lämmityskulujaan ja osallistumaan ilmastotalkoisiin. Nyt jos koskaan on aika poistaa asunnottomuus, taata jokaiselle koti lisäämällä kohtuuhintaista asuntotuotantoa ja asumisneuvontaa, Ohisalo korostaa.

Myös koulutukseen ja kulttuuriin panostaminen nousi esiin Ohisalon puheessa.

–Juuri nyt pitää satsata siihen, että myös erityistä tukea ja erityisopetusta tarvitsevat oppilaat pysyvät kelkassa myös poikkeusaikoina. Tämä ei onnistu ilmaiseksi, vaan edellyttää koulujen avustajamäärän lisäämistä, Ohisalo sanoo.

Lue koko puhe.