Ehkäisy ei saa olla rahasta kiinni – kuntien ja kaupunkien tarjoama maksuton ehkäisy tuo tasa-arvoa

21.05.2021

Kangasala on yksi niistä noin sadasta kunnasta, jossa nuorten ei tarvitse maksaa ehkäisyvälineistään. Jo parin vuoden jälkeen palvelulla on havaittu olevan vaikutusta muun muassa raskaudenkeskeytysten määrän vähenemiseen.

Lokakuussa 2018 Kangasalan valtuusto päätti, että kaupunki tarjoaa maksuttomat raskauden ja seksitautien ehkäisymenetelmät alle 25-vuotiaille nuorille.

Asia eteni harvinaisen rivakasti. Jo kuukauden kuluttua päätöksestä maksuton ehkäisy oli käytössä Kangasalan yläkouluissa, lukioissa, ammattiopisto Tredussa sekä Kangasalan perhesuunnittelu- ja ehkäisyneuvolassa.

Palvelun piiriin pääsi Kangasalla noin 4 300 13–25-vuotiasta nuorta. Nuorille on tarjolla e-pillereitä, kierukoita, ehkäisylaastareita, -renkaita ja -kapseleita sekä kondomeja.

Päätös syntyi Vihreiden kaupunginvaltuutetun Sina Isokallion tekemän aloitteen pohjalta.

”Olin silloin alle kolmekymppinen ja toimin Vihreissä Nuorissa. Siellä maksuton ehkäisy oli yksi edistettävistä asioista. Keskustelimme valtuustoryhmässä, miten voisimme edistää asiaa Kangasalla”, Isokallio kertoo.

Ehkäisyn maksuttomuus tuo tasa-arvoa

Sina Isokallion aloite eteni lautakuntaan, jossa sille näytettiin vihreää valoa. Kun asia tuli valtuuston käsittelyyn, siitä ei tarvinnut äänestää. Keskustelussa oli tietenkin mielipiteitä sekä puolesta että vastaan.

”Muun muassa maksuttomuuden hyötysuhde herätti keskustelua. Kuinka se hyödyttää kuntaa pidemmällä tähtäimellä? Kuinka kalliiksi se tulee? Kannustaako se mahdollisesti nuoria seksihurjasteluun? Keskustelussa pohdittiin myös yksilön omaa vastuuta ehkäisynsä hoitamisesta”, Isokallio kertoo.

Aloite oli tärkeä. Esimerkiksi raskaudenkeskeytyksiä Kangasalla tehtiin alle 25-vuotiaille enemmän kuin ympäryskunnissa.

Kannustavana esimerkkinä olivat Vantaa ja Rauma, joissa nuorten maksutonta ehkäisyä oli kokeiltu onnistuneesti. Molemmissa kaupungeissa ei-toivotut raskaudet ja klamydiatartunnat olivat laskeneet selvästi. Vantaan luvut olivat aika näyttäviä: nuorten abortit vähenivät lähes 20 prosentilla. Etenkin kaikkein nuorimpien raskaudenkeskeytykset vähenivät.

”Kokeiluista oli tullut myös selkeitä taloudellisia säästöjä. Meidän ei tarvinnut hirveästi miettiä, lähdemmekö viemään asiaa eteenpäin”, Isokallio sanoo.

Maksuttoman ehkäisyn hinnaksi arvioitiin Kangasalla noin 13 000 euroa vuodessa. Yksi raskaudenkeskeytys maksaa kunnan terveydenhuollolle noin 2 000 euroa.

Ennen muuta kyse on tasa-arvoisesta mahdollisuudesta seksuaaliterveyteen.

Sina Isokallio korostaa, että maksuttoman palvelun ja seksuaalineuvonnan pitää olla helposti tarjolla kaikille nuorille. Epätasa-arvo näkyy niin, että juuri vähävaraiset jättävät käyttämättä ehkäisyä. Tämä käy ilmi myös THL:n vuoden 2019 Kouluterveystutkimuksesta: nuoret eivät käytä ehkäisyä, koska ehkäisyvälineet ovat heille liian kalliita.

”Nuorilla on oikeus nauttia seksistä turvallisesti. Minusta on tärkeää, että laadukkaassa seksuaalikasvatuksessa puhutaan myös nautinnosta eikä vain esitellä asioita mekaanisesti tai pelotella raskaudella tai seksitaudeilla”, Isokallio sanoo.

Kysyntä on kasvanut ja ehkäisyneuvonnan puhelinaikaa lisätty

Avoterveydenhuollon osastonhoitaja Pauliina Leino (kuvassa vasemmalla) ja terveydenhoitaja Katja Hakala kertovat, että yhteydenotot Kangasalan ehkäisyneuvolaan ovat lisääntyneet, kun sana palvelusta on kiirinyt. Nuoret saavat tietoa ehkäisyneuvolasta kunnan verkkosivuilta ja kouluterveydenhoitajilta, mutta myös kaverit ovat tärkeä tietolähde.

”Viime kesän jälkeen lisäsimme ehkäisyneuvonnan puhelinaikaa, jotta olisimme vielä paremmin tavoitettavissa”, Leino kertoo.

E-neuvolan tiimiin kuuluu neljä terveydenhoitajaa ja ehkäisyneuvolan lääkäri. Ehkäisyneuvolassa hoidetaan nuorten lisäksi tietysti myös yli 25-vuotiaiden ehkäisyasioita. Asiakkaat ottavat yhteyttä verkosta löytyvään e-Ehkäisyneuvolaan ja täyttävät siellä tarvittavat esitietolomakkeet.

”Puhelinaika ehkäisyneuvolaan on torstaisin ja perjantaisin. Tuolloin hoidetaan myös sähköisiä yhteydenottoja. Etukäteen varattuja yhteydenottopyyntöjä on 15–20 joka viikko. Päälle tulevat vielä samana päivänä tulevat puhelut. Tarvittaessa asiakas voidaan kutsua vastaanotolle”, Katja Hakala kertoo.

Perjantaipäivät ovat Katja Hakalan mukaan aina täynnä.

Jos esitietolomakkeen mukaan kaikki on kunnossa tai muuten tiedetään, että ehkäisy toimii hyvin, asiat hoidetaan kokonaan verkossa. Paikan päälle pyydetään ensimmäistä kertaa ehkäisyn käyttöön ottavat nuoret. Yläkoululaiset ja toisen asteen opiskelijat voivat hoitaa ehkäisyasioita myös oppilaitoksen terveydenhoitajan vastaanotolla.

Terveydenhoitajan kanssa voi keskustella samalla kaikista seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista, esimerkiksi kondomin käytön tärkeydestä. Nuorelle myös tarjotaan herkästi mahdollisuutta klamydiatestiin, jos kumppani on vaihtunut.

”Mikäli nuori haluaa tulla juttelemaan, varaamme tapaamisajan. Voimme myös konsultoida ehkäisyneuvolan lääkäriä ehkäisyyn liittyvissä ongelmatilanteissa tai varata ajan lääkärin vastaanotolle”, Hakala sanoo.

Kun kaikki on kunnossa, nuori saa hakea ehkäisyvälineensä terveysasemalta sovittuna aikana. Katja Hakala arvioi, että hormonikierukan ja ehkäisykapselin käyttö on selvästi lisääntynyt.

”Kondomeja kysytään yllättävän vähän, vaikka niitä saisi 20–30 kappaletta kerralla. Ehkä nuoret eivät tiedä, että niitäkin saa meiltä ilmaiseksi”, Katja Hakala miettii.

Hyödyt alkavat näkyä – raskaudenkeskeytykset vähenemässä

Nyt reilut kaksi vuotta myöhemmin näyttää, että maksuttoman ehkäisyn myötä 15–24-vuotiaiden raskaudenkeskeytykset ovat Kangasalla vähenemässä.

”En henkilökohtaisesti ole saanut palautetta nuorilta, mutta Nuva, Kangasalan nuorisovaltuusto, on ollut riemuissaan. Terveydenhoitajilta olen kuullut hyvää palautetta, samoin muutamalta kätilöltä, koska olemme edistäneet asiaa myös seksuaaliterveyden kannalta”, Sina Isokallio iloitsee.

Isokallio kannustaa muitakin kuntia tarjoamaan maksutonta ehkäisyä nuorilleen. Se on pieni satsaus verrattuna korjaaviin toimenpiteisiin, kuten keskeytyksiin, hoitamattomiin seksitauteihin tai hedelmättömyyteen.

”Ehkäisy on isompi asia kuin vain seksi. Näkisin mielelläni, että asia etenisi kunnissa. Ehkä saadut hyvät tulokset kannustavat ennaltaehkäisevään työhön. Ehkä valtiokin voisi tulla mukaan tukemaan näin tärkeää toimintaa”, Isokallio sanoo.

Vihreät tavoitteet koskien maksutonta ehkäisyä

”Vihreille asia on tärkeä, koska haluamme olla nuorten puolella. Maksuttoman ehkäisyn tarjoaminen on tutkitusti vähentänyt abortteja ja seksitauteja. Se on ollut kustannusneutraali investointi kunnille.

Maksuttoman ehkäisyn tarjoaminen tukee nuorten seksuaaliterveyttä ja seksuaalista itsemääräämisoikeutta. Ehkäisyvälineiden tarjoamisen lisäksi on huolehdittava kaikille sopivista vaihtoehdoista, käyttöön opastamisesta ja laadukkaasta seksuaalikasvatuksesta.

Vihreät edistää asiaa kunnissa tekemällä aloitteita maksuttomasta ehkäisystä. Esimerkiksi Iisalmessa tarjotaan ehkäisy alle 20-vuotiaille, mutta valtuustoryhmämme on ehdottanut Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän hallitukselle, että kuntayhtymämme lähtisi mukaan hallitusohjelman kokeiluun.

Hallitusohjelmassa on sovittu maksuttoman ehkäisyn kokeilusta, jota kunnat ja kuntayhtymät lähtevät toteuttamaan. Kokeilun rahoitushaku alkanee lähiaikoina.”

Senni Martikainen, 24, on Iisalmen nuorin kaupunginvaltuutettu, Vihreiden kuntavaaliehdokas ja kansanedustaja Saara Hyrkön poliittinen avustaja.

Entä teidän kunnassanne?
Kunnat päättävät itse, tarjoavatko ne maksutonta ehkäisyä nuorilleen. Väestöliitto, THL ja STM ovat suositelleet palvelua jo vuodesta 2006 lähtien. Silti Suomen 309 kunnasta vain noin sata tarjoaa nuorille maksuttomia ehkäisyvälineitä.
Osassa kuntia on tarjolla laaja valikoima myös pitkäkestoisia, hormonaalisia ehkäisyvälineitä, osa tarjoaa kondomeja. Myös maksuttomuuden yläikäraja vaihtelee kunnissa 20:sta 25 vuoteen.

Vihreä onnistuminen -juttusarjassa kerrotaan tärkeistä hankkeista ja saavutuksista, joissa Vihreät on ollut mukana.

teksti: Sirkku Saariaho

kuvat: Annina Mannila