Koripalloilija ja kuntavaaliehdokas Shawn Huff: ”Saan energiaa asioista, joita rakastan”

14.05.2021

Helsingin Vihreiden kuntavaaliehdokas ja ammattikoripalloilija Shawn Huff, 36, lataa akkuja muun muassa lastensa leikkiteekutsuilla.

”Ammattiurheilijana ja kahden lapsen isänä oma jaksaminen on tärkeää. Noudatan arjessani tiettyä aikataulua; minulla on tarkat ajat, milloin herään, syön, treenaan, palaudun ja nukun. Minun täytyy olla urheilija 24 tuntia päivässä.

En ole kovin järjestelmällinen tyyppi, joten aikataulun noudattaminen on minulle jo saavutus. Olin aiemmin se, joka jätti asiat viime tinkaan. Nykyään hoidan kaiken heti – jopa niin, että pudotan sillä hetkellä olevat tavarat kädestä.

Jos minulla on monta asiaa tapetilla, se voi aiheuttaa painetta ja kärttyisyyttä. Silloin toimin kuten koripallokentällä: keskityn yhteen tilanteeseen, ratkaisen sen mahdollisimman hyvin ja siirryn vasta sitten seuraavaan. Niin asiat lähtevät rullaamaan kuin itsestään.

Pyrin murehtimaan vain asioita, joille voin tehdä jotakin. Kun teen kaikkeni, tiedän, että se riittää. Sama pätee peleihin valmistautumiseen. Epätietoisuus stressaa minua, koska silloin en tiedä, mitä tehdä. Pandemia-aikana sitä on pitänyt opetella sietämään.

Olen ekstrovertti, ja minulla on sosiaalinen ammatti. Työn vastapainoksi kaipaan omaa aikaa. Viime aikoina oma juttuni on ollut shakkipelien katsominen netistä. Iltaisin katson Netflixiä verenkiertoa kiihdyttävät paineilmahousut jalassa. Kun saan samalla nauraa sitcom-ohjelmalle tai seurata draamasarjaa, kuten Siltaa, myös mieleni lepää. Mielikin on tavallaan lihas, joka tarvitsee aktiivisuutta ja palautumista.

” Tulen iloiseksi ja energiseksi, kun saan olla mukana vaikuttamassa yhteiskunnallisiin asioihin.”

Pelien ja iltatreenien takia lasten kanssa oleminen jää välillä vähemmälle, mikä on rankkaa. Vapaa-ajalla haluan olla perheeni kanssa. Minulle on tärkeää, että saan joka ilta lukea lapsilleni iltasadun. Pelaamme myös yhdessä lautapelejä, ja olen mukana leikeissä, kuten teekutsuilla. Kun lapset olivat pienempiä, nukuimme yhdessä päiväunet ennen illan peliä. Lisäksi ulkoilemme paljon – muuten lapset juoksisivat sisällä seinistä läpi. Perhearki on välillä raskasta, mutta se myös palkitsee.

Kun teen asioita, joita rakastan, saan siitä energiaa. Rakastan koripalloa. Yhteiskuntavastuu on myös ollut minulle aina suuri asia.

Susijengin kanssa olemme puhuneet yhdenvertaisuudesta ja siitä, millainen rikkaus on, että meitä on monista eri lähtökohdista. Kun minusta tuli joukkueemme kapteeni vuonna 2015, en halunnut enää vain sanoa oikeita asioita vaan olla myös hyvänä esimerkkinä niin kentällä kuin sen ulkopuolella.

Siitä kumpusi idea lähteä mukaan politiikkaan. Olen huomannut, että tulen iloiseksi ja energiseksi, kun saan olla mukana vaikuttamassa yhteiskunnallisiin asioihin.”

Shawn Huff

Työ: Ammattikoripalloilija. Helsinki Seagullsissa laitahyökkääjänä pelinumerolla 7. Suomen miesten koripallomaajoukkue Susijengin kapteeni.

Luottamustoimet: Suomen lähettiläs EU-komission tukemassa #BeActive -hankkeessa vuodesta 2016. Hankkeen tavoite on saada eurooppalaisia liikkumaan enemmän.

Tausta: Ylioppilas Helsingin Mäkelänrinteen lukiosta. Sai urheilustipendin Indianan Valparaison yliopistoon, josta valmistui sosiologian ja kriminologian kandiksi vuonna 2008.

Perhe: Puoliso Tilda, 7-vuotias poika Noel ja 4-vuotias tytär Mila. Asuvat Vuosaaressa. Perheessä puhutaan englantia ja suomea.

Tärkeimmät: Nuorten ja lasten liikkumismahdollisuuksien parantaminen, yhdenvertaisuusasiat sekä itähelsinkiläisyys.

Minun energiani -juttusarjassa vihreät kertovat, mistä he saavat elämäänsä onnea ja energiaa sekä kuinka pitävät huolta jaksamisestaan.

teksti: Ella Pesonen
kuva: Meeri Utti