Emma Kari: Lapset eivät ole koskaan syyllisiä vanhempiensa tekoihin

22.02.2020

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Emma Kari piti 22.2. Vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksessa ryhmäpuheenvuoron. Kari nosti esiin puheessaan sen, miten joka kuudes lapsi elää nyt konfliktialueella

– Lapsen riski joutua vakavan väkivallan uhriksi on tänä päivänä suurempi kuin koskaan. Ja niitä kaikkein vaarallisimpia paikkoja lapsille ovat Syyria ja Afganistan. Miljoonat lapset ovat joutuneet pakenemaan kodeistaan. Nämä lapset eivät valinneet tätä. He eivät ole voineet vaikuttaa siihen, minne tai millaisiin oloihin he ovat syntyneet. Lapsi on aina syytön, Emma Kari toteaa.

– Aika moni tuntuu unohtaneen, että 80 vuotta sitten ne olivat suomalaiset lapset, jotka kärsivät sodan jaloissa. Silloin muut maat tulivat meidän lastemme avuksi. Suomalaisille lapsille tuotiin kenkiä ja ruokaa. Ja heitä lähetettiin ulkomaille turvaan. Nyt meidän lapsemme saavat kasvaa rauhassa ja turvassa. On meidän vuoromme auttaa.

– Kreikka ei enää selviä. Oloja Kreikan saarten leireille on kuvattu katastrofaalisiksi. Lapset ovat peloissaan, masentuneita ja jopa itsetuhoisia. Ruokaa ei ole. Lämpöä ei ole. Kaikesta on pulaa. Leireillä käyneet ovat todenneet, ettei yhdenkään lapsen pitäisi olla sellaisessa paikassa hetkeäkään. Inhimillisyys punnitaan silloin kun apua pyydetään. Ja meiltä pyydettiin apua. Me haemme 175 kaikkein haavoittuvimmassa lasta turvaan Kreikan leireiltä, Kari sanoo.

Lue koko puhe.