Emma Kari: Luonnon ja ilmaston on määritettävä rajat tehdylle politiikalle

09.02.2021

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Emma Kari piti eduskunnan täysistunnossa ryhmäpuheenvuoron 9.2.2021. Puheessaan Kari korosti, että tulevien investointien, uusien verojen, tukien ja normien tulee olla ilmastotekoja. Kari myös muistutti, että tavoitteena pitää olla mielenterveyssyistä työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien määrän puolittaminen.

– Luonnon ja ilmaston on määritettävä rajat tehdylle politiikalle. Koronan jälkeen maailma ei tule olemaan ennallaan. Me päätämme, miten rakennamme sen uudelleen. Kestämätön talous on uudistettava vihreäksi, Kari sanoi.

Karin mukaan ilmastokriisiä ei torjuta yhdellä päätöksellä.

– Kevään puoliväliriihessä käymme läpi kuinka pitkälle olemme päässeet polulla kohti hiilineutraalia Suomea. Me pidämme huolen siitä, että vielä puuttuvat askeleet otetaan, Kari painotti.

Karin mukaan yhä useampi jää sairauslomalle mielenterveyssyistä. Vihreät haluaa kääntää mielenterveysongelmien takia työelämästä tippuvien määrän selvään laskuun.

– Tavoitteena pitää olla mielenterveyssyistä työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien määrän puolittaminen. Tämä lisäisi työmarkkinoilla olevien ihmisten määrää lähes 10 000 henkilöllä. Se jos jokin olisi kova työllisyystoimi. Työhyvinvoinnin, empatian ja työssä jaksamisen tulee olla työllisyyspolitiikan kovaa ydintä, Kari totesi.