Emma Kari: Meillä on edessämme 19 miljoonan hiilitonnin edestä töitä

11.02.2020

​Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Emma Kari piti 11.2. eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron valtiopäivien avauskeskustelussa. Kari nosti esiin puheessaan sen, miten politiikalla voidaan vähentää ihmisten kokemaa epävarmuutta ja vahvistaa uskoa tulevaan.

–Meidän tehtävämme tässä salissa ei ole käskeä naisia synnyttämään uusia veronmaksajia isänmaan takia. Meidän tehtävämme on rakentaa maata, jossa tulevaisuuteen voi luottaa. Meidän tehtävämme on tehdä politiikkaa, joka luo toivoa, Emma Kari toteaa.

–Siksi tämä hallitus tekee sen, missä on aikaisemmin epäonnistuttu. Me uudistamme perhevapaat niin, että perheiden tasa-arvo ja vapaiden joustavuus lisääntyy. Vihreät haluavat, ettei lapsihaave maksa äidille uraa, ja että isille annetaan tasa-arvoinen oikeus luoda se ainutlaatuinen suhde omaan lapseensa.

–2020-luvulla tulevaisuuteen liittyvä epävarmuus ei johdu enää vain koulutuksesta, rahasta tai urasta. Yhä useampi on huolissaan planeettamme tulevaisuudesta. Siksi tämä hallitus rakentaa polun hiilineutraaliin Suomeen, ja tekee Suomesta maailman ensimmäisen fossiilittoman hyvinvointivaltion. Tämä tarkoittaa 35 miljoonan hiilitonnin päästövähennyksiä. Nykyisillä toimilla tästä katetaan 16 miljoonaa tonnia. Meillä on edessämme 19 miljoonan hiilitonnin edestä töitä. Meille on selvää, että jos päästöjä ei vähennetä tarpeeksi jollain sektorilla, on toisaalla tehtävä enemmän, Kari korostaa.

Lue koko puhe.